Unngikk ilddåp, fikk fersk minister som gudmor

– Dette er en stor dag for havnasjonen Norge, sier sjøforsvarssjef Oliver Berdal. Uken før var det dramatikk ved verftet.

Søsterskipet «KV Jan Mayen» under fart.
Søsterskipet «KV Jan Mayen» under fart.Foto: Frode Adolfsen

– Disse prosjektene er vanskelige å administrere og koordinere. Med et stort antall spesialdeler og systemer om bord, som skal fungere feilfritt og i harmoni, er dette ikke en lett oppgave å ta på seg, sier Ronny Opsjøn Langset, verftsdirektør og leder for sjøforsvarsdelen i Vard-konsernet.

Stormakt på havet

Kystvaktskipet KV «Bjørnøya» er endelig døpt og overlevert til Sjøforsvaret i en seremoni ved Vard Langsten i Tomrefjord onsdag 1. november.

Verftsdirektør Ronny Opsjøn Langset ved Vard Langsten.Foto: Ketil Svendsen

Langset er fornøyd med samarbeidet.

– Igjen leverer Vard Langsten et ekstremt komplekst og sofistikert kystvaktfartøy. Jeg er veldig stolt over det teamet vårt sammen med et svært dyktig team i Forsvarsmateriell, har fått til sammen.

Fartøyet er det andre av tre kystvaktfartøy som blir overlevert fra verftet. Fra før er KV «Jan Mayen» operativt, mens KV «Hopen» er til utrustning og skal overleveres i første kvartal 2024.

– Norge er et lite land i verden, men en stormakt på havet. Det er avgjørende at vi har god kontroll og beredskap i egne havområder, sier Cecilie Myrseth i en pressemelding.

Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).Foto: Anders Furuset

Dramatisk før helgen

Det var nyslått fiskeri- og havminister Myrseth som selv stod for dåpen, med det som ble et av hennes aller første offisielle oppdrag. Fredagen før dåpen var imidlertid av langt mer dramatisk kaliber enn det selv en fersk minister kan bidra med.

En brann om bord i KV «Hopen» ble heldigvis raskt slokket av verftets egne brannvakter i samarbeid med lokalt brannvesen og røykdykkere fra KV «Jan Mayen».

Alle de tre fartøyene var nemlig på plass da uhellet var ute.

– Det ble relativt raskt slukket, og jeg opplevde et godt samspill mellom oss, verftet og brannvesenet, sa skipssjef Frode Urke i Kystvakten til Kystens næringsliv.

Fartøyene er betegnet som en betydelig milepæl i det som er en av Norges største maritime forsvarsanskaffelser. Vard Group har bygget de nye fartøyene med en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner, og Forsvarsmateriell har ledet anskaffelsen.

Bilde fra brannen om bord på KV "Hopen".Foto: Vard

Kjernen av oppdraget

Generalmajor og investeringsdirektør i Forsvarsmateriell, Øyvind Kvalvik, er godt fornøyd med å få to tredeler av anskaffelsene på havet. Han mener at det er kjernen av eget oppdrag «å gjennomføre teknisk avanserte anskaffelser i tett samarbeid med industrien».

– Vårt oppdrag i Forsvarsmateriell er å utruste Forsvaret med relevant og tidsriktig materiell, og sammen skal vi støtte utvikling og drift av kystvaktskipet Bjørnøya gjennom hele dets operative tjeneste for Norge.

Kystvakten opererer hele året og har sitt hovedkvarter i Sortland i Vesterålen. Bemanningen består av omtrent 900 vernepliktige, lærlinger, spesialister, offiserer og sivilt ansatte.

KV Jan Mayen-klassen har ifølge forsvaret utmerkede sjøgående egenskaper og betydelig autonomi til havs. Når alle fartøyene er på plass, vil Kystvakten ha en total fartøysstruktur på 15 skip.

Skreddersydd krevende oppdrag

Dette er viktig for å ivareta Norges interesser langs kysten og i norske havområder, der Kystvakten gjennomfører en rekke oppdrag, inkludert støtte til politiet og Kystverket, heter det fra regjeringshold.

– Jan Mayen-klassen er topp moderne kystvaktfartøyer skreddersydd for å operere i verdens mest krevende havområder. Fartøyene er utrustet for en rekke ulike oppdrag, og kan operere i lang tid uten etterforsyning av drivstoff og proviant. Det er et stort og viktig løft for totalberedskapen når Sjøforsvaret i dag tar over KV Bjørnøya, sier kontreadmiral Oliver Berdal i en uttalelse.

(Copyright)
Publisert 2. November 2023, kl. 04.15Oppdatert 2. November 2023, kl. 04.15