Verftet måtte nylig permittere. Så snudde det.

To arbeidsbåter fikk folk tilbake på arbeid igjen. – Nå lysner det. Ordreboken er fylt opp til høsten 2025, sier verftsdirektøren.

Hugo Strand, verftsdirektør ved Fitjar Mekaniske Verksted.
Hugo Strand, verftsdirektør ved Fitjar Mekaniske Verksted.Foto: FMV

Det har vært en utfordrende høst for Fitjar mekaniske verksted (FMV).

Etter en svært travel vår og sommer, med blant annet innspurt i FMV54 «Mimmi» og FMV 6895 «Multi Safety» prosjektene, opplevde FMV en «slakk» høst.

Lav oppdragsmengde første til at verftet måtte kutte i kostnadene.

Verftsdirektør Hugo Strand spådde riktig da han i et intervju med Kystens Næringsliv i sommer uttalte at «verftsindustrien går en mer usikker framtid i møte. Jeg er ikke spesielt optimistisk på vegne av norsk leverandør- og verftsindustri».

– Vi måtte dessverre permittere, fulltid og delvis, i tidsrommet september og fram til november. I alt rammet dette 10 arbeidsfolk av 120 ansatte. Alle er tilbake i arbeid igjen nå, sier verftsdirektør Hugo Strand til Kystens Næringsliv.

Tøff situasjon

Verftsdirektøren legger til at man må regne med dupper. Men i løpet av hans 16 år som sjef på verftet har han stort sett unngått permitteringer.

– Det er selvsagt ikke populært. Personlig er det veldig tungt å si til gode kolleger at de må permitteres. For meg er det siste utvei å permittere. Heldigvis visste vi i høst at det kom til å bli kortvarig. Vi hadde gode ting på gang vi så var underveis. Men jeg håper at det blir veldig lenge til neste gang vi må ty til slike grep, sier Hugo Strand.

Situasjonen er god nå

For noen uker siden kom et vendepunkt for verftet som fikk Fitjar-baserte verftsdirektør Strand til å ty til et mer nordnorsk talemål.

– De siste årene har bydd på en del utfordringer og bekymringer for en norsk skipsbygger, men i dag skal jeg bare gå rundt å være glad på vegne alle oss på Fitjar Mek. Dæven det e deilig det her! sa den fornøyde nordlendingen i en uttalelse.

Vendepunktet var de to arbeidsbåtkontraktene du kan lese mer om litt lenger ned i saken. Oppdragsmengden i god stund framover er derved sikret for verftets arbeidere.

Strand er fornøyd med at verftet nå kan begynne å se framover med litt mer positive briller.

– Situasjonen nå er at vi har bra med servicearbeider, og en nybyggingshorisont som strekker seg til høsten 2025, sier Strand.

Utfordringer i sikte

Selv om ordreboken er sikret halvannet år fram i tid, er det alltid utfordringer som står i kø.

– For verftet gjelder det nå å evne å tjene penger på skipsbyggingen. Det er utfordrende på grunn av høy inflasjon og lav kronekurs, samt at det også på grunn av «lakseskatten» er færre nybyggingsoppdrag å konkurrere om, sier han.

Det medfører økt konkurranse og lavere prosjektmarginer for verftet som vinner oppdraget, sier han videre.

I tillegg blir også en velkjent utfordringen for privathusholdningene også et problem for verftet:

– I vår region er strømregningen høy sammenliknet med flere av konkurrentene våre andre steder i landet, sier verftsdirektøren med tydelig adresse til strømpolitikken.

«Store Anton» og egne designere

FMV har ikke sittet stille og ventet på bedre tider i år.

Nye investeringer har bidratt til at verftet kan ta imot nye kunder – med større båter enn tidligere.

– I år har vi investert i en større løftevogn, «Anton», med kapasitet på drøyt 900 tonn. Vår tidligere løftevogn hadde en kapasitet på 300 tonn. Det var et bokstavelig talt stort og viktig løft for verftet. Nå kan vi ta imot enda flere og større båter, sier verftssjefen.

Han forteller videre at selv om det var en «dupp» hos verftet i høst, sikret selskapet seg fire nybyggkontrakter i 2023. Dermed er verftet også blant de som har sikret seg fleste nybygg i år.

Løftevognen «Anton» er for øvrig oppkalt etter en av FMVs grunnleggere, Anton Vestbøstad.

I tillegg har verftet et godt samarbeid med en teknisk avdeling som tilbyr skipsdesign for arbeidsbåter, bløggebåter, og andre fartøytyper.

De to arbeidsbåtene vi signerte i høst, FMV58 og FMV59 til FDA, er av designtypen W27M, som er FMVs eget design, sier Hugo Strand.
(Copyright)
Publisert 1. December 2023, kl. 04.11Oppdatert 1. December 2023, kl. 12.16