Etter det Kystens Næringsliv erfarer, er det den danske kabelprodusenten NKT som er den hemmelige kunden som nylig signerte kontrakt med Salt Ship Design og Fincantieri-selskapet Vard.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med NKT for bekreftelse og utfyllende spørsmål, men har ennå ikke mottatt svar.

Milliardindustri

For Vard innebærer ordren en sluttsum på mellom 2,3 og 2,78 milliarder kroner.

– Vard er glade for å kunne informere om at vi har signert kontrakt for bygging av et kabelleggingsfartøy med en ikke navngitt kunde, het det i en kort pressemelding fra verftskonsernet tidligere i desember.

Salt Ship Design hadde i 2017 designarbeidet på NKT sin «NKT Aurora». Den var på 140 meter, og ble bygget ved salig Kleven verft. Hverken designerne eller Vard har røpet kunden.

NKT sitt nye fartøy skal være operativt i 2027. Foto: NKT

Resten av de 11 milliardene skal NKT bruke på det de selv omtaler som «rekordhøy» produksjonskapasitet og «verdens største produksjonssted» for høyspentkabler offshore. Det vil hverken skje i Norge eller Danmark, men i svenske Karlskrona, heter det i tidligere pressemeldinger.

Ikke bare NKT

NKT er ikke den eneste kabelfabrikanten som merker sug i markedet. Nylig etablerte det franskeide, Halden-baserte selskapet Nexans ny fabrikk med 1000 ansatte, samtidig som selskapet landet avtaler verdt 34 milliarder kroner i det europeiske markedet.

Det kom i hakk i hæl på ordrer til en verdi på mer enn 17 milliarder kroner.

– Det blir kake. Snart! sa kommunikasjonsdirektør i Nexans, Kristin Hessen, til Kystens Næringsliv den gangen.

Salt Ship Design sitt kabelleggingsfartøy fra 2017, 140 meter lange NKT Victoria. Foto: Salt Ship Design

500 nye ansatte

De nye produksjonsfasilitetene til NKT kommer i tillegg til et eksisterende anlegg i Karlskrona, og det investeres blant annet i et 200 meters ekstruderingstårn. Investeringene kommer på toppen av investeringsplaner som strekker seg tilbake til 2020, da den svenske delen av konsernet utvidet med 300 ansatte.

Både fabrikk og fartøy vil være produksjonsklart i 2027, og skal blant annet betjene tyske kabelprosjekter. Nå ventes det nye 500 ansatte til denne fabrikken.