Politiet stoppes av lengdekrav og sotete vinduer
Politiets nye, svenskbygde rib-fartøy har vært hjemsøkt av feil. Denne gang er det regelverket som stopper bruken.
De nye, hurtiggående båtene til landets politidistrikter har ikke rukket å få mye vann under kjølen.
I august skrev Kystens Næringsliv om de seks båtene som svenske Marell hadde overlevert Norges andre og utøvende statsmakt, politiet.
Utøvelse ble det imidlertid lite av.
Alvorlige mangler
I mellomtiden har flere politidistrikt blitt nødt til å bruke gammelt materiell der dette var tilgjengelig.
Siste avsnitt i sagaen handler imidlertid om nye forskrifter som er blitt introdusert etter at anbudsrunden på båtene var over. Det gjør at lengden på båtene, 13,8 meter, innebærer at visse krav må følges.
Sotete ruter
I praksis betyr det at fartøy over 12 meter ikke kan ha tonete eller «sotete» ruter slik politibåtene har, og det stilles krav til brovaktsalarm. Den skal sikre at styrhuset til en hver tid er bemannet, og at mannskap ikke sovner ved rattet.
– Båtene har i dag tonete ruter, og disse må derfor sannsynligvis skiftes ut. Båtene har heller ikke brovaktsalarm, og dette må monteres, opplyser PFTs kommunikasjonsavdeling i en e-post til Bergens tidende.
Bruksforbud i vest
I Vest politidistrikt ligger politibåten uansett til kai. Her har verneombudet lagt ned bruksforbud, etter at det gjentatte ganger er blitt varslet om bensindamp i fartøyet.