– Det er alltid spesielt når de ringer fra Australia og delstaten Tasmania for å kjøpe vår autonome ladningsløsning. Men når det er sagt så ringer folk fra hele verden for å høre mer om våre ladeløsninger for store fartøy. Det er vi veldig glade for, og rett og slett litt stolt av også, sier salgsdirektør Ronny Olson til Kystens Næringsliv.

Teknologiselskapet Zinus har nemlig sikret seg en avtale med verdens første og største nullutslipps-ferje i Australia.

Hva avtalen er verdt er ikke offentlig, men etter det Kystens Næringsliv erfarer, vil den nok nærme seg et sted mellom 20–50 millioner kroner.

Det gir også en rakettfart inn i det nye året for Zinus.

– Vi går inn i 2024 med stor optimisme og kommende, store kontrakter som snart skal underskrives med aktører fra hele verden, sier salgsdirektøren.

Verdens første i sitt slag

Olson legger til at avtalen betyr mye for selskapet fra Rubbestadneset på Bømlo.

Ronny Olson er markedsdirektør i Zinus. Foto: Zinus

Zinus er en globalt selskap innen design, utvikling og produksjon av kabelhåndteringssystemer manuelle, semi og autonome landstrømløsninger for maritim industri. Brorparten av de maritime kundene kommer fra utlandet.

Zinus ladetårn som kobles direkte på store fartøy til kai. Foto: Zinus

– Kontrakten er en betydelig milepæl for maritim industri og bærekraftig transport. Vi har jobbet hardt for å få denne kontrakten i nærmere ett år. Nylig signerte vi avtalen med å levere en komplett pakke autonome ladningsløsning til verdens første nullutslipps, lette Ro-Pax-ferje (passasjerferje som også tar biler og lastebiler), sier Olson.

Ferjen Zinus skal skaffe ladeanlegg til, vil operere mellom Argentina og Uruguay og tilby effektive og miljøvennlige transporttjenester for opptil 2 100 passasjerer og 225 kjøretøyer.

Video hentet fra selskapets youtube-kanal:

Dette ambisiøse prosjektet ledes av Incat Tasmania og er bestilt av deres søramerikanske kunde, Buquebús.

Zinus vil levere sin innovative autonome ladningsløsning, som inkluderer SWC200 Onboard Unit og ZPP800 ladetårn.

Oppsettet består av to parallelle tårn som kopler seg til skipet på hver side av sambandet og gjør at en får et redundant anlegg som sikrer trygg driftsstabilitet.

– Teknologien vil tillate fartøyet å kople seg sømløst til landstrøm og lade batteriene effektivt, sier Olson.

Norge som utstillingsvindu

Det som skiller dette prosjektet fra andre, er den enorme skalaen og innovasjonen som er involvert.

Den fullt elektriske ferjen har en imponerende total lengde på 130 meter, noe som gjør den til det største aluminiumfartøyet av sitt slag, forteller Zinus-sjefen.

Zinus ladetårn ruver godt i landskapet. Det skal ta drøyt 20-30 sekunder å koble til ladeanlegget til fartøyet som skal lades. Foto: Zinus

– Batterimodulene og energilagringssystemet om bord er på 41MW, full elektrisk og blir også den største i verden, etter det vi erfarer. Zinus sin autonome ladningsløsning er designet og klar til å håndtere den økte etterspørselen, med dobbel strømutgang sammenliknet med deres tidligere systemer. Kapasiteten for utgangen i dette prosjektet er imponerende 16000A DC / 8000A AC, og sikrer effektiv og rask lading, sier Olson.

Selskapet er allerede i gang med med neste generasjon som skal kunne håndtere 28 000A (LV/DC) med likt oppsett.

Å levere ladeanlegg til ferjer er ikke noe nytt for Zinus. Fra før av har de levert til blant andre Norled, Fjord1 og Boreal i Norge, og kan vise til 400 000 autonome tilkoplinger.

– Vi er veldig store på landstrømanlegg i Norge, samt anlegg til ferjer og cruisebåter. Takket være Enova har vi vært tidlig ute her i nord. På mange måter har vår teknologi, sammen med fremoverlendte redere, vært det perfekte utstillingsvinduet for kunder fra, ja, for eksempel Australia, sier Olson.

Selskapet har kunder i de fleste verdensdeler, men samarbeider ofte tett med en lokal klynge fra Bømlo og Stord.

Lokalt samarbeid gir oppmerksomhet

Zinus-direktøren forteller at det ikke er et solo-løp når store, internasjonale ladekontrakter signeres på Bømlo.

– Et par ganger i månedene kommer amerikanere, folk fra fjerne Østen og store deler av Europa på besøk i våre lokaler på Rubbestadneset. «Made in Bømlo og omegn» er et kvalitetsstempel, og innen maritime landstrømsanlegg er vi blant de fremste i verden. Det må være lov å si, humrer Olson.

Men han legger til at det er et godt samarbeid mellom lokale selskaper som bidrar til suksessen.

– Avtalen med selskapet i Tasmania består av flere vestlandsfirmaer: En leveranse med en batteripakke fra Corvus, Switch som leverer omformeranlegget, Zinus med vårt autonom kabelhåndteringsanlegg og Wärtsila som integrator. Vi er en slagkraftig kvartett som blir lagt merke til over hele verden, sier Olson.

I tillegg har de med seg noen trauste jærbuer i Haaland Tynnplate som er eksperter på aluminiumshåndtering og sammenstilling.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.