I disse dager driver mannskapet innkjøring av nyskipet, og gjør seg kjent om bord mens de gjør øvelser og tester at systemene fungerer.

Tips oss

Kystens Næringslivs søsterpublikasjon, Fiskeribladet ble invitert om bord.

Realistiske øvelser

Med rolige, bestemte bevegelser klippes en uniformsbukse i stykker for å frigjøre bena.

– Han puster selv, men er bevisstløs, sier en sanitetspleier.

Om bord KV «Bjørnøya» ligger to personer tilsynelatende hardt skadet på skipets sykehus. Minutter før mennene havnet her, gikk brannalarmen om bord.

Røykdykkere fant raskt brann i maskinrommet, og reddet ut to menn som de bar til operasjonssalen.

Røykdykkere prøver å ta seg frem til de skadede under øvelse om bord på skipet. Foto: Siri Nilsen Ahmer

En av mennene får satt en veneflon i armen.

– Det er kjekt at hele båten har øvelse samtidig. Da blir det enda mer ekte, sier menig Emma Sårheim.

Døden nær

Sjøfolk setter pris på Kystvakten, forteller Johannes Steinholt, navigatør og flyveleder

Han forteller om en tur de var på 22. desember 2022, da de utførte en evakuering på Bjørnøya. Under oppdraget ble de oppkalt av en fisker.

– Da var jeg glad det var mørkt på broen, for da kom det en liten tåre, sier Steinholt.

Fiskeribladet fikk bli med Kystvakten om bord på nyskipet KV «Bjørnøya» i Bjørnafjorden utenfor Bergen 10. januar. Skipet er nummer to i rekken i Jan Mayen-klassen. Fartøyet regnes å være operativt 7. februar. Foto: Siri Nilsen Ahmer

– Fiskeren sa: «på akkurat denne plassen for tredve år siden ble jeg hentet. Hadde det ikke vært for Lynx-helikopteret og KV «Nordkapp», så hadde jeg dødd akkurat der vi var nå».

– Så hørte jeg stemmen hans brøt, og så sa han: «takk for at dere er her, og god jul».

Fiskeren hadde trengt hjelp fordi han hadde falt ned en leider og knust bekkenet og knekt begge lårbena.

Etter at Kystvakten mottok takken, ble det stille om bord.

– Så var det noen vernepliktige som lurte på hva det var for noe. Da måtte jeg vente i ti sekunder før jeg svarte. Det var veldig fint, sier han, og legger til:

– Vi skal være der med ressursene når ting skjer.

Ship-shape

Helikopter er den største rørtangen i verktøykassen vår

Bjørn Amundsen

Det som skiller de nye skipene fra de gamle, er i grove trekk størrelsen, ny teknologi og at det skal takle is bedre. Og nye, større helikoptre.

– Helikopter er den største rørtangen i verktøykassen vår, det er viktig, sier skipssjef Amundsen.

Johannes Steinholt er navigatør og flyveleder på havet, og vil ha ansvar for Seahawk-helikoptrene når de er på plass.

Steinholt forteller at de nye redningshelikoptrene kan lande på dekk og at båten kan fungere som bensinstasjon.

– Det gir en enorm kapasitet for redningstjenesten i nordområdene. Hvis de må lete lenge, kan de gå nesten tom for drivstoff, komme til oss og få påfyll og så fortsette, sier Steinholt.

– Hva har oppgraderingen å si for yrkesfiskerne?

– KV «Bjørnøya» har en kjempekapasitet. Dette er helt åpenbart en trygghet for fiskerne. Vi har 140 tonn slepekapasitet, i tillegg til helikopterressurs og hospitalet om bord. Det er helt rått.

Les hele reportasjen hos vår søsterpublikasjon: Fiskeribladet.

Flyveleder Johannes Steinholt forteller at Danmark også bruker Seahawk-helikoptre. – Nå har vi en gjeng i Danmark som får lov å fly med danskene. Vi gleder oss veldig til å få helikoptre, sier han. Foto: Siri Nilsen Ahmer