Verftssjef Trygve Solaas sier til Kystens Næringsliv at han selv ennå ikke er på stedet, men at han har fått sikker informasjon om at brannen er slukket. Brannen skal ifølge verftet ha oppstått under sveising på 115 meter lange «Centurion Del Atlantico».

Dette er en fabrikktråler eid av det norskkontrollerte rederiet Estremar, og kom inn til verftet i slutten av september for en ni måneders ombygging. Fartøyet er tidligere Røkke-eid, og er opprinnelig en japansk tråler.

Verftssjef Trygve Solaas ved Westcon Yards i Florø. Foto: Westcon

– Jeg er ikke hands on akkurat nå, og vet ikke særlig mer. Det viktigste er at alt personell nå er gjort rede for.

Det var i tørrdokken at brannen oppstod, om bord på et 150 meter langt fartøy som var under arbeid.

– Nå kommer brannvesenet til å holde kontroll, og undersøker både omfang og årsak, sier verftssjefen mens det fremdeles pågår slokkearbeid.

Alarm klokken 09:24

– Vi fikk melding om at det var et branntilløp i båten klokken 09:24 i morges, forteller vaktleder Stian Kvam ved 100-sentralen i Bergen til Kystens Næringsliv.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.

Da ble det trykket på alle knappene 23 mil lenger nord.

– Vi kjørte full alarm, og det lokale brannvesenet rykket ut med full styrke.

– Hva er status der nå?

– Vi fikk melding om at det var slukket klokken 09:34, med kontroll på brannen. Brannfolkene som ble sendt inn sjekker om det er slukket, og får rollen med å ha kontroll på stedet nå.

Kvam forteller at det tidlig ble gjort rede for alle om bord, og at det ikke var melding om personskade.

Det bekrefter HMSK-sjef Bente Mari Frøysa.

Sveising på plastbelagt kanal

– Brannen oppstod under sveising på en ventilasjonskanal som viste seg å være plastbelagt. Det er plasten som ulmet, sier Frøysa til Kystens Næringsliv, når verftsledelsen har fått gjennomført en innledende evaluering.

Frøysa understreker at alle rutiner fungerte, og at brannen ble slokket med slokningsutstyr som var nært tilgjengelig.

– Jeg er usikker på om det faktisk var flammer, men vi fikk varslet industrivernet og brannvesenet med én gang. Da vi gikk til evaluering, var brannvesenet på stedet og passet på at det ikke ulmet.

– Setter brannen arbeidet dere utfører tilbake på noe vis?

– Det er vanskelig å svare på før vi får lov til å gå inn, men vi tror at det er isolert til ett sted.

– Det er en stor ombygging som skal gjennomføres, og vi har planlagt for å bruke ni måneder på jobben som vil sysselsette både våre egne og underleverandører, sier Terje Totland, leder for skipsreparasjonved Westcon Yards i Florø på selskapets sider.

– Hvilke rutiner har dere ved sveising?

– Dette opplever vi ikke ofte, og vi har strenge rutiner for tildekking under sveisejobber og har alltid slokkeutstyr og varsling like ved, forteller Frøysa.