Britene satser på Vard. Nå er det første av tre fartøy døpt.

North Stars nye fartøy Grampian Kestrel er døpt ved Vard Langsten. Den norske konsernsjefen i rederiet, Gitte Talmo, satser stort på havvindfartøy hos Vard.

Gitte Talmo. Konsernsjef i det skotske rederiet North Star som nå har fått døpt sitt første havvindfartøy hos Vard. Flere kommer.
Gitte Talmo. Konsernsjef i det skotske rederiet North Star som nå har fått døpt sitt første havvindfartøy hos Vard. Flere kommer.Foto: North Star.

Fartøyet Grampian Kestrel ble døpt tirsdag ved Vard Langsten.

Indu Vaidya var gudmor.

North Stars nye fartøy Grampian Kestrel ble døpt ved Vard Langsten i går, tirsdag.Foto: Vard

Skipet er det første av to CSOV-er (Commissioning Service Operation Vessels) som skal leveres til North Star bare i år. Det kan fort bli flere.

Rederiet har nemlig planer om å bygge opp en flåte på hele 40 havvindfartøy.

– Ambisjonene er store, med vekstplaner om å ha 40 serviceoperasjonsskip (SOV-er) innen 2040. Det er både spennende og heftig å være en del av en så offensiv vekststrategi, sa konsernsjef i North Star Gitte Gard Talmo til Kystens Næringsliv tidligere i år.

Kan bli flere verftsoppdrag i Norge

Hun har selvsagt ikke «glemt» gamlelandet etter bare noen månederi sjefsstolen i Storbritannias største offshore-rederi.

– Ja, det er North Star-personell i Norge nå som snakker med verft og underleverandører. Flere er på vei. Vi har allerede fartøy under bygging hos Vard. Den første gjengen som ble sendt over følger verftet opp. Så får vi se etter hvert hva mer som dukker opp, sa Gitte Talmo til Kystens Næringsliv.

Fartøyet som ble døpt denne uken er utviklet for støtteoperasjoner ved havvindparker.

Denne fartøytypen er et av hovedsatsingsområdene til Vard i 2025 - og ikke minst et segment de håper kan bidra til pluss i regnskapet etter mange år med minus i Norge.

Skipet er basert på Vard 4 22-designet, utviklet i Ålesund i tett samarbeid med North Star. Det er klargjort for fremtidig drift på metanol og utstyrt med Vard Electros SeaQ-teknologi for hybridoperasjoner.

Dette skal bidra til reduserte utslipp og økt energieffektivitet, melder Vard i en pressemelding.

Indu Vaidya var gudmor da North Stars nye fartøy Grampian Kestrel ble døpt ved Vard langsten i går, tirsdag.Foto: Tone Molnes.

Skroget er bygd ved Vard Shipyards Romania og ferdigstilt ved Vard Langsten utenfor Ålesund.

Fakta om skipet:

Navn: Grampian Kestrel.

  • Skipstype: CSOV (Commissioning Service Operation Vessel).
  • Rederi: North Star.
  • Design: VARD 4 22.
  • Fremdrift: Metanolklar hybrid.
  • Teknologi: SeaQ fra Vard Electro.
  • Komfort: CAC1-klassifisering (støy og vibrasjon).
  • Lugarer: 95 lugarer for 111 personer om bord.
(Vilkår)
Publisert 7. May 2025, kl. 08.00Oppdatert 7. May 2025, kl. 13.04
VardNorth StarGitte TalmoVard Langsten