Green Yard Kleven tildelt ny ombyggingskontrakt med Oceanica
Dette er den femte kontrakten på rad for ombygging av offshorefartøy for et brasiliansk rederi. Flere norsk underleverandører er med.
Green Yard Kleven i Ulsteinvik skal bygge om fartøyet «Oceanicasub XVII» fra et AHTS-fartøy til et fartøy som kan utføre operasjoner med fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV).
– Jeg er svært fornøyd med at vår gode kunde Oceanica kommer tilbake til oss for femte gang. Dette viser at teamet vårt gjør en god jobb som kundene setter pris på. Prosjektet sikrer også god aktivitet på verftet de kommende månedene, sier administrerende direktør Hans Jørgen Fedog hos Green Yard Kleven i en pressemelding.
«Oceanicasub XVII» vil bli utstyrt med mellomdekk for ROV-utstyr, økt mannskapskapasitet og områder for befraktere.
Samtidig vil skipet gjennomgå en generell oppgradering og få ny klassifisering.
Fartøyet er en UT712L ankerhåndterer som opprinnelig ble levert fra Green Yard Kleven som B313 i 2007 under navnet «Rem Balder».
Skipet ble nylig kjøpt fra Solstad Offshore, hvor det hadde navnet «Normand Titan».
Klynge-samarbeid
Den maritime klyngen i Norge spiller ofte en viktig rolle i slike ombygginger.
Lokale leverandører som Volti, Ulmatec, Rovde Møbel og Westing vil være involvert. Skipet skal i dokk ved naboverftet Ulstein.
Designet for ombyggingen er utført av Marin Teknikk.
I dette prosjektet forsøker Green Yard Kleven å gjenbruke så mye som mulig.
– Vi planlegger å benytte brukte komponenter i prosjektet, og samtidig sørge for at alle komponenter som fjernes fra fartøyet blir tilgjengelig på bruktmarkedet. Vi vil ha både interiørdeler og maskinkomponenter for salg fra dette prosjektet,» sier Karl Johan Barstad, salgsleder for Retrofit.
(Vilkår)