Nytt biometanol-skip skal frakte metaller til Europa
NCL Vestland er angivelig det første containerskipet i Norge som driftes med biometanol og har et design som reduserer utslipp.
– Dette moderne skipet vil få en viktig rolle i transporten av norske varer, silisiummetaller og råvarer til kontinentet. Sammen med søsterskipet bidrar det til å befeste Norges posisjon som en pålitelig leverandør av kritiske innsatsfaktorer for europeisk industri, sier Morten Viga, CFO i Elkem.
NCL Vestland skal gå i rute mellom Stokmarknes og Rotterdam, med havneanløp på viktige industristeder som Salten, Mo i Rana, Orkanger, Ålesund og Bremanger.
Skipet vil frakte ukentlige forsendelser av Elkems silisiumprodukter til europeiske kunder i sektorer som bilproduksjon, bygg og anlegg, fornybar energi og forsvarsindustri, sammen med en rekke andre viktige norske eksportvarer.
Et helt nytt plassbesparende design gjør det mulig å øke lastekapasiteten betydelig og reduserer energiforbruket per fraktenhet (TEU) med 63 %. Nytt design vil dermed gi en betydelig reduksjon av samlede utslipp.
Skipene er designet for dual fuel, det vil si at de i fremtiden også kan gå på batteri og hydrogen.
Ambisjonen er å gradvis øke andelen i tråd med regjeringens klimamål og utviklingen av verdikjeden for grønne marine drivstoff. Skipene har også 250 kWh batteripakker og landstrømtilkoblinger.
Skipene er designet i Norge av NCL, som også har inngått en avtale med Equinor om levering og bunkring av biometanol i Norge.
Prosjektet har mottatt 13,7 millioner og 60 millioner kroner i støtte fra henholdsvis Enova og NOx-fondet, og er et eksempel på hvordan norske virksomheter samarbeider for å realisere ambisiøse klimamål i praksis.
(Vilkår)