Administrerende direktør ved Brødrene Aa i Hyen, forteller at anbudet de ble del av da Norled fikk tilslaget på Nordland fylkes sine ruter i Gildeskål og Væran er svært spennende for verftet.

– Vi snakker om stor hastighet, lang rekkevidde, og et relativt tøft område som skal trafikkeres.

Video: Arve Svenning.

Hovedmotor i en ny tid

Om bord på nyere båter er det som tidligere het «hovedmotor» nå blitt nedgradert til «rekkeviddeforlenger». Så også på nylig sjøsatte «Fjordstrøm».

– To dieselelektriske generatorer, eller «rekkeviddeforlengere», som lader og fyller på batteriene etter behov, forteller Einar Myklebust til Kystens næringsliv.

«Fjordstrøm» under sjøsetting ved Brødrene Aa i Hyen. Foto: Brødrene Aa

Myklebust er Brødrene Aas prosjektleder på fartøyene som skal betjene rutene Bodø–Væran og Bodø–Gildeskål. Nyvinningen havner like fullt under sekkeposten «nullutslipp», og skal med 4 megawattimers batterikapasitet kunne gå i to timer og nesten 60 nautiske mil i 30 knop på batterikraft alene.

– Vi har en hybridifiseringsgrad på henholdsvis cirka 65 og 80 prosent på de ulike rutene, men fartøyene vil operere utelukkende på strøm mesteparten av tiden i rute. Dieselgeneratorene har eksosrenseanlegg, og møter utslippskravene i henhold til IMO Tier III.

Med i flere anbud

Det er ett år siden Brødrene Aa fikk oppdraget, og allerede nå nærmer den første av to fartøy seg ferdigstillelse. For tre uker siden ble «Fjordstrøm» sjøsatt, med en håndfull verftsansatte som tilskuere.

– Stort å levere til anbudsvinneren?

– Jeg har ikke helt oversikten, men jeg tror faktisk at vi var med i de fleste anbudene, sier Aa kledelig beskjedent.

Når «Fjordstrøm» står klar, står søsterskipet «Fjordtind» for tur, etterfulgt av et reservefartøy som skal betjene Norled sin rute i utrengsmål, i tillegg til Brim Explorers turistruter.

Milepæl likevel

– Dette er en liten milepæl for oss, med den største batteripakken vi noensinne har levert om bord på en hurtigbåt, forteller Aa.

Selv om omfanget av batterier om bord er stående rekord i Hyen, er fartøyene bare en forlengelse av det Brødrene Aa gjør best: hurtigbåter i lett karbonfiber.

– Sånn sett er vel milepæl et feil ord. Vi har jo levert de fleste av fartøyene på batteri, fra «Vision of the Fjords» i 2015, til «Future of the Fjords», «Ryger Electra», «Legacy of the Fjords» og de to båtene for Brim Explorer.

– Men i størrelse blir vel milepæl riktig?

– I størrelse kan vel ordet brukes.

Katamaranene får en lengde på 40 meter, plass til 140 passasjerer, og skal gå i hastigheter på 30 knop, altså mer enn dagens dieseldrevne kysttravere. Hastigheten krever også langt mer batterikapasitet enn vanlig.

Og større skal det bli, med hele 5 megawattimer i neste prosjekt.

– Vi skal levere et fartøy med enda større kapasitet, i ruten Bergen–Knarvik, samtidig som vi bygger om «Terningen» og «Tyrhaug» til batteridrift.

24 tonn batterier

– Batteripakken på «Fjordstrøm» er på cirka 24 tonn, forteller prosjektleder ved Brødrene Aa, Einar Myklebust.

Det er tre tonn mer enn bilfergen «Ampére» – verdens første helelektriske ferge, i daglig trafikk over Sognefjorden – fikk i 2014.

– Men her snakker vi om en helt annen type batterier, kjøpt gjennom norske Seam.

Batteriene er egentlig lette, væskekjølte lastebilbatterier, med IP67-klassifisering. Seam leverer all integrasjon, kraftelektronikk og automasjons- og styresystemer, i tillegg til batteriene som er satt sammen i Tyskland av Borg Warner Akasol.

– Du kan egentlig kaste de på sjøen. De er fullstendig vanntette, sier han om den høyspente løsningen.

Der flere av de andre prosjektene til Brødrene Aa gjør bruk av robotisert batteribytte med Shiftr og utvendig plassert batterikarusell, er det skrogintegrerte batterirom og lading ved kai som venter «Fjordtind» og «Fjordstrøm».

– Det vi opplever er at jo større elektrifiseringsgrad, jo større vekt.

«Fjordstrøm» ved kai ved Brødrene Aa i Hyen. Foto: Brødrene Aa

Da tenker ikke prosjektlederen bare på de 24 tonnene med batterier i buken. Både batterier, kraftelektronikk, generatorer, DC-tavler, HVAC og aircondition krever glykolbasert kjøling. Det betyr igjen rørsystemer og ikke minst mye kabling.

– Det er solide dimensjoner over kablene til batteriene om bord. De veier faktisk en del. Fordelen er at strukturen i skroget er såpass lett at det kompenserer for ekstra vekt.

Kjølerom og pallplass

En vektfaktor tilskrives nordnorske reisevaner.

– Lastekapasiteten om bord er som nordlandsbåter ellers, med kjølerom for blant annet fisk, 10 pallplasser og to hydrauliske kraner.

tillegg kommer det Myklebust omtaler som «ganske så sofistikerte» teleskopiske landganger, to på siden og én i baugen. Det gir 2,5 tonn ekstra å dra på.

Fartøyene vil ha to ladepunkt langs ruten, ett stopp for skvettlading og lading over natten i Bodø.

– Vi er ganske fullbooket, sier administrerende direktør Aa, om det han selv kaller en «veldig god situasjon» med det som ser ut til å bli et år med god omsetning.

Det er etter flere år med negative tall i regnskapet. Da Kystens næringsliv snakket med Aa i august, røpet han at de sikter mot en omsetning på 550 millioner kroner i år og 600 millioner kroner i 2024. Samtidig skal høyere grad av serieproduksjon sikre lønnsomheten.

Etter at «Fjordstrøm» står klar, skal søsterskipet leveres i februar.

– Så skal reservebåten leveres i april, og tre fartøy skal til Kystekspressen i trøndelagsanbudet gjennom sommeren. Det blir båter på 45 meters lengde, og med Shiftr sin løsning for batteribytte.

Mange oppdrag

Det stopper imidlertid ikke der. Ny kontrakt med Stavanger-selskapet Rødne for 2025, og ombyggingen av «Terningen» og «Tyrhaug», forlenging av «Baronen» og «Baronessen» i Eikefjorden med tilhørende Shiftr-løsning legger også beslag på en stadig økende arbeidsstokk.

– Vi har allerede kommet langt, og har byttet skrog på «Baronessen». «Baronen» har også ankommet verftet. I tillegg har vi andre kontrakter på gang.

Selskapets kinesiske medeiere ligger heller ikke på latsiden med lisensoppdrag på Hyen-verftets unike design og materialkompetanse.

– Det er bra aktivitet der igjen etter pandemien.

Akkurat nå er fire bygg under arbeid, hver på 45 meters lengde.

– Hva tjener dere på denne typen lisensoppdrag?

– Vi har en viss inntekt for hver båt som bygges på vårt design og byggemateriale. Hva vi tjener kan jeg ikke gå inn på, men dette er jo også eierne våre.