Verftet sikter mot 600 millioner og doblet omsetning etter dramatiske år med underskudd

Brødrene Aa har overlevd ras, pandemi og et marked som forsvant på dagen. Nå peker karbonfiberen rette veien for verftet, som nylig landet avtale med Fjord1.

Tor Øyvin Aa er administrerende direktør i Brødrene Aa.
Tor Øyvin Aa er administrerende direktør i Brødrene Aa.Foto: Brødrene Aa

– De ble etablert i 1947. De overlevde Gerhardsen, Borten, Korvald, Bratteli – og alle senere regjeringer, og jeg er overbevist om at de også vil overleve regjeringen Solberg med god margin.

Ordene fra stortingsinnlegget høsten 2019 tilhører senterpartipolitiker Steinar Ness. Noen måneder tidligere hadde Hyen-verftet fått en raus mengde vestlandsstein inn i produksjonslokalene.

Raset og vannmassene ble samtidig starten på flere år med negative resultat for Brødrene Aa i gamle Sogn og Fjordane fylke.

– Det vi har gått gjennom strekker seg tilbake til raset, og til pandemien året etter. Da turistbåtmarkedet brøt sammen, ramlet halve omsetningen, forteller administrerende direktør Tor Øyvin Aa til Kystens Næringsliv.

50 millioner i minus

Brødrene Aa med to verft i Hyen og Gloppen, eget brand i Kina, og med eksportsalg av fartøy i karbonfiber til både Kina og Hellas, kan trygt sies å gå motstrøms.
Brødrene Aa sitt verft i Hyen, her med hurtigbåten Rygercruise fra 2006 ved kai.Foto: Brødrene Aa

De siste årene har imidlertid også en seig motbakke preget det tradisjonsrike verftet, med røde tall i årsregnskapene. 2020 endte med 40 millioner i minus. 2021 leverte enda dårligere, med tilsvarende tall på minus 50 millioner kroner. Langsiktige pandemilån på totalt 40 millioner gjennom konserneieren Brødrene Aa Eiendom ligger også i regnskapet. Selskapet eier 59 prosent av verftet, som i sin tur har underskapene Fjord montering, Paradis Nautica og Eikefjord elektro.

Selv om rødfargen ennå er til stede, er tallene for 2022 langt hyggeligere lesning. Nå peker 2023 seg ut som noe av et comeback-år.

Prognosene selskapet opererer med, gir nemlig forventninger om en omsetning på 600 millioner kroner, opp 300 millioner kroner fra fjorårets 296 millioner kroner. Stikkord er flere prosjekter, men også bedret lønnsomhet.

– Fremover er vi optimistiske, og har mange og gode kontrakter med rederi vi har bygget for tidligere, sier Aa.

Har sikret det meste av 2024

Høyere omsetning og høyere grad av serieproduksjon er også godt nytt for resultatet: «høyere omsetning medfører lavere faste kostnader per produsert båt», heter det i årsmeldingen.

I regnskapet fra 2022 understrekes det at framtiden er liv laga, med store deler av produksjonskapasiteten for 2024 sikret gjennom kontrakter. Også det kinesiske Sinoway-verftet, som eies og drives av Brødrene Aas kinesiske minoritetseier, opplever omsetningsøkning.

– Kina merket jo pandemien tidlig og lenge, i tillegg til at trafikken med våre båter ble stengt ned. Samtidig er det et verft der vi selv ikke har særlig risiko, sier Aa.

Fjord1 har bestilt hurtigbåter, både nybygg og ombygg, ved Brødrene Aa.Foto: Fjord1

I skrivende stund er fire nybygg under oppføring i Kina, bygg som designerne i Hyen vil motta godtgjørelse for.

Nylig ble det også kjent at Brødrene Aa hadde vunnet anbud på en av Fjord1 sine rutesatsinger.

5 megatwattimer

Det omfatter det bygging av en helelektrisk hurtigbåt til «arbeidsruten» mellom Bergen og Alver-kommunene Frekhaug og Knarvik.

– Dette er så langt den største batteripakken, som skal gå langt mellom hver lading. Vi snakker faktisk om fem megawattimer, sier Aa.

Det er imidlertid bare halve historien.

Brødrene Aa står også bak helektriske Seasight, som skiller seg ut fra andre sightseeingbåter på mange måter.Foto: Brødrene Aa

– I tillegg skal vi bygge om to av Kystvegsekspressen-båtene hvor Fjord1 er deleier i lag med Torghatten Midt. Ut med hovedmotorene, og inn med batteriløsninger. Veldig spennende prosjekt og god gjenbruk.

Egentlig skulle dette oppdraget vært i gang for «noen måneder siden», men ble forsinket da batteriprodusenten Spear trakk seg. Løsningen ble langt mer kortreist enn fra den amerikanske leverandøren.

– Nå blir det batterier fra Corvus.
Stilrent interiør fra det nye hurtigbåtkonseptet.Foto: Fjord1

Svake marginer og oppsigelser

Frem til og med 2022 har internmedisinen vært «tiltak for effektivisering og kostnadsreduksjon», som det nøkternt heter i årsmeldingen for 2022.

Bak ligger det en alvorlig undertone.

– Med halve omsetningen borte, og i tillegg et prosjekt som ikke ga den inntjeningen det skulle gitt, ble vi nødt til både å permittere og si opp folk, forteller Aa.

Prosjektet han sikter til er de tre prisvinnende hurtigbåtene for greske Attica Group, Ship of the Year i Hellas i desember 2022.

– Fantastiske båter, men de spiste opp marginene våre da de skulle yte en halv knop mer. Vi var uheldige der.

Til forskjell fra mange andre verft merker ikke Brødrene Aa særlig mye til svingningene i stålprisene. Verftets salgspunkt ligger i stor grad i lokalbygde, komplette løsninger i karbonfiber.

Mye av omsetningen har tradisjonelt vært i eksportmarkedet.

– Den svake kronen er positivt for oss i eksportmarkedet, selv om utstyret vi kjøper selvfølgelig har internasjonale priser, utdyper administrerende direktør.

Bard, Bris og Bodø

Aa har merket seg at turistbåtmarkedet har begynt å bygge seg opp.

De greske katamaranene utgjorde tre av de fire fartøyene verftet ferdigstilte i fjor. Det fjerde var polar-hybriden «Bard» for Brim Explorer til nesten 80 millioner kroner. Nå har turistbåtrederiet kvittert for enda et oppdrag, det fjerde i rekken.

– Vi har akkurat levert «Bard» for operasjon på Svalbard, og enda en ny båt som skal opereres av samme rederi. Samtidig bygger vi to 40 meter lange hurtigbåter for Norled for operasjon i bodøområdet.

Norled-katamaranene skal trafikkere ruten Bodø–Væran og Bodø–Gildeskål. I løpet av 2023 har Aa også rukket å lande kontrakt på fem nybygg, i tillegg til fire ombyggingskontrakter.

– Blant annet retrofit-prosjekt for Norled og deres Shiftr-konsept, for Oslofjorden og i tre 50 meters båter i Trøndelag.
– Mye å gjøre, altså. Har dere oppbemannet igjen?

– Vi har tatt inn alle som var permittert, og har ansatt flere i tillegg. Vi er faktisk på jakt etter flere folk på på engineering og armert plast.

(Copyright)
Publisert 22. August 2023, kl. 04.34Oppdatert 22. August 2023, kl. 11.27