– Det handler om å skape kontakter på rett nivå, slik at norske bedrifter har en mulighet til å nå frem når oppdragene for internasjonale utbygginger tildeles. Vårt råd til bedriftene er å ha fokus på såkalt value proposition. Det handler om å fortelle om hvilke produkter og tjenester man faktisk kan levere nå, ikke hvilke planer man har om å kunne levere noe en gang i fremtiden, sier Ellingsen.

Sterke krefter i ryggen

NORWEP har som mål å bistå den norske energiindustrien med internasjonalisering i form av å sikre oppdrag for norske aktører verden over. Bak organisasjonen står blant annet Olje- og energidepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Norsk Industri og LO, samt store selskaper som Equinor og Statkraft.

For Eirik Ellingsen og kollegene i NORWEP er nettopp det å koble norske leverandører med utenlandske utbyggingsprosjekter en helt sentral oppgave. De tar med seg norsk leverandørindustri, deriblant flere mindre underleverandører, ut på turer der de får møte utbyggere og deres store samarbeidspartnere.

Store muligheter

Han mener at en del norske leverandører, spesielt blant de mindre, ikke er flinke nok til å se mulighetene som nå byr seg i et internasjonalt havvindmarked der utviklingen er eksplosiv.

– Flere ser på utbygging av havvind som konstruksjon og montering av påler og turbinblader. Havvind er imidlertid så mye mer. Om du ser på forsyningskjeden, har norske bedrifter store muligheter innen alt fra planlegging, via logistikk og ingeniør-timer til kabling, teknologi og vedlikehold, sier Ellingsen.