Norwegian Ship Design sin design With Orca var blant finalistene til The Motorship ship award i Hamburg sist uke, sammen med Höegh Autoliners' Aurora Class og MAN Energy Solutions' karbontransport- og lagringsprosjekt.

Fra venstre: Gjermund Johannessen i Norwegian Ship Design, Per-Kenneth Oye i Felleskjøpet Agri, Lars Erik Marcussen i Heidelberg Cement, reder Ivar Ulvan i Egil Ulvan Rederi. Bakerst Eivind Dale i DNV og Green Shipping Programme-leder Narve Mjos. Foto: Bob Rust

– Vi er ekstremt stolte over å kunngjøre at With Orca-prosjektet vårt vant Motorship Award på Motorship's Propulsion & Future Fuels-konferansen i Hamburg denne uken, forteller Førde-selskapet selv i sosiale medier.

Det var Lloyd's representant som tok imot prisen på vegne av rederi og designere. Lloyd's Register godkjente fartøyprosjektet i mars i år.

With Orca
  • Prosjektnavn «With Orca» – Powered by Nature
  • Selvlossende bulkskip – nullutslipp.
  • Lengde ca. 88 m
  • Dødvekt ca. 5500 tonn
  • Drives av hydrogen og vindkraft
  • Hydrogen lagres om bord i komprimert form
  • To rotorseil for seiling
  • Skrog og propulsjonsløsning for høy energieffektivitet
  • Hydrogen forbrenningsmotor med spesialtiltak for økt motoreffektivitet
  • En rekke andre energibesparende tiltak
  • Prosjektert for stor andel norsk utstyr
Kilde: Rederiet

Det 88 meter lange fartøyet på 5.500 tonn skal bli verdens første nullutslipps hydrogenfartøy. I tillegg vil det ha generering i batteribank, en avansert kjølløsning og rotorseil for ytterligere å senke drivstoffkostnadene. Fartøyet skal frakte stein og grus fra Vestlandet til Østlandet, og gå i retur med korn fra Østlandet. Dette oppdraget er kontraktsfestet til 15 år.

Egil Ulvan Rederi har fått oppdraget med bygging og drift Foto: LR

Det er trondheimsrederiet Egil Ylvan Rederi AS som står som oppdragsgiver, etter å ha fått oppdraget for drift og bygging av samarbeidspartnerne Felleskjøpet Agri og Heidelberg Cement. Rederiet vant anbudet i skarp konkurranse med 31 rederier.

Egil Ulvan rederi
  • Ledende innen frakt av stykkgods og fiskefôr, med 100 års erfaring på kysten
  • Rederiet har ifølge egne sider en moderne, effektiv og miljøvennlig flåte.
  • Rederiet eies av 4. generasjon, Ivar Ulvan og Asbjørg Ulvan
  • Eier og driver 7 fartøy, 4 stykkgodsfartøy og 3 som frakter fiskefôr.
  • Rederiet har et svært avansert og miljøvennlig fartøy «Oddrun With» under bygging, som settes i drift sommeren 2021.

– Vi er takknemlige til Egil Ulvan Rederi AS for at vi fikk være en del av dette banebrytende prosjektet, og vi takker også Lloyd's Registers Michael North for å snakke på vegne av prosjektet på konferansen, sier designerne.

Eier og teknisk sjef i rederiet Ivar Ulvan, sier det slik på rederiets hjemmeside:

– Vi skal alltid strekke oss etter nye muligheter. Samtidig som vi hele tiden skal bygge på det vi tidligere har gjort og det vi kan. Ideene som nå er konkretisert i «With Orca» har vi utviklet sammen, rederi og designer.