Corvus og Toyota går fra land til sjø - første avtale er landet

Samarbeidet med blant andre Toyota skal nå gi full uttelling om bord, med batteri og hydrogenceller i tandem. Den første intensjonsavtalen er allerede på plass.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran innledet lanseringsfesten sammen med Corvus-sjef Geir Bjørkeli.
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran innledet lanseringsfesten sammen med Corvus-sjef Geir Bjørkeli.Foto: Ketil Svendsen

– Veldig ok å få dette et steg videre, til der vi kan begynne å markedsføre produktet, sier Corvus-sjef Geir Bjørkeli til Kystens Næringsliv.

Batteriprodusenten startet i 2021 et forskningssamarbeid med Toyota, som så langt hadde levert hydrogenbrenselsceller til buss og tog.

Toårig forskningsprosjekt

Med et helt H2NOR-forskningsprosjekt bak seg, og et tverrfaglig samarbeid med blant andre rederiene Norled og Wilhelmsen, står Corvus nå klar med brenselscellepakker for marint bruk.

Bjørkeli forteller at den første intensjonsavtalen allerede er på plass.

Corvus' hydrogencellesystem, Pelican FCS. .Foto: Corvus
Geir Bjørkeli foran Corvus' teststasjon for hydrogenceller.Foto: Ketil Svendsen

Navnet på den nyfødte er The Corvus Pelican Fuel Cell, eller Pelican FCS.

Rederierfaringen har gitt prosjektet verdifull, marin kunnskap, forteller Bjørkeli.

– Alt fra vedlikeholdsintervall til brukererfaring. Det er dette som er det maritime DNA-et vårt, den kunnskapen.

Toyotas brenselsceller har tilsvarende et erfaringsgrunnlag fra bruk i over 20.000 biler og andre transportformer. Det har, ifølge produsenten, gitt «sikreste marine brenselscellesystem» ved å kombinere teknologien fra landjorden med sikkerhetsnivået fra marint bruk.

Prosjektpartner Wilhelmsen hadde direktør for shipping og teknologi i Wilhelmsen New Energy, Tomas Tronstad, til stede ved lanseringen.

– Sammen med Corvus støtter vi gjerne opp om dette, som er en fantastisk teknologi, sa han til Kystens Næringsliv.

Administrerende direktør Geir Bjørkeli i batterifabrikken i Bergen.Foto: Ketil Svendsen

Står på myndighetene

Han minnet samtidig på at med teknologien på bordet, er det myndighetene det nå står på.

– Flaskehalsen er ikke lenger prosjektene, det er tilgjengelighet for hydrogen, og det er rammebetingelsene.

Systemet er modulært og i tillegg gassikkert. Det gjør det mulig å installere komponentene hvor som helst, fordi omkringliggende rom og områder er å anse som sikre soner.

. Direktør for shipping og teknologi i Wilhelmsen New Energy, Tomas Tronstad.Foto: Wilhelmsen

– Vi har stor tro på at hydrogen er det naturlige valget for kortere og mellomdistanse ruter, da dette er den mest energieffektive måten. Sikkerhetsnivået så vel som fleksibiliteten og modulær design vil revolusjonere marin kraft fremover, sier Bjørkeli i en pressemelding.

Kongstanken er å bruke brenselscellene i tandem med Corvus etablerte batteripakker. «Bestevenner», som Corvus uttrykker det.

– Batterier kan ikke ta oss hele veien, sier Bjørkeli.

Hydrogencellene yter best ved stabil belastning, mens batterisystemene håndterer topper og lastvariasjoner. Tandembruken gjør også at Corvus utvikler en programvarepakke for systemintegrasjon om bord.

Copilot, som den vil hete, skal gi fordele kraftbruken mellom hydrogen og batteri. Det skal gi «forlenget levetid, mer effektiv drift, forenklet integrasjonsarbeid og reduserte totale eierkostnader».

(Copyright)
Publisert 8. June 2023, kl. 09.03Oppdatert 8. June 2023, kl. 10.53