Ulstein Group hadde en omsetning på 633,4 millioner kroner i 2022, ned fra 1,2 milliarder året før.

Driftsresultatet endte på minus 13 millioner, ned fra et overskudd på drøyt 56 millioner i 2021.

Åtte vonde og fem gode

2020 og 2021 er de eneste regnskapene med pluss på driften de siste åtte årene. I 2020 var overskuddet på 7,8 millioner.

Årene før var blytunge, med et driftsunderskudd på 204,3 millioner i 2019, 211,6 millioner i 2018, 326,1 millioner i 2017, 247,2 millioner i 2016 og 95,2 millioner i 2015.

Frem mot 2015 hadde Ulstein Group fem gode år med et samlet driftsresultat på over 1,3 milliarder.

Lav kontrahering

– Selv om vi i 2022 så slutten på den akutte fasen av pandemien, påvirket covid-19 fremdeles både omsetning og kostnadsnivå. Krigen i Ukraina har gitt utfordringer for globale forsyningskjeder og ført til generell prisøkning, noe som har hatt negative konsekvenser for konsernet, skriver Ulstein Group i en pressemelding om 2022-resultatet.

– Spesielt prisutviklingen har hatt innvirkning på kontraheringsaktiviteten i alle våre markedssegmenter. Ulstein har likevel geid å opprettholde et høyt aktivitetsnivå gjennom deler av året, spesielt innenfor design, ettermarked og service.

Svak start på året

Etter at Ulstein gikk inn i 2022 uten nybygg på verftet og et begrenset antall prosjekt i ordrebøkene, lysnet det noe i løpet av året.

Ulstein Verft har inngått kontrakt på bygging av to CSOV-er for Olympic Subsea, med opsjon på ytterligere to. Foto: Ulstein Group

Kontrakter på nybygg for Stig Remøy og Olympic Subsea blir trukket fram som ett av høydepunktene i fjor.

Ulstein Group avsluttet 2022 med flere CSOV-kontrakter både for design og skipsbygging, design- og utstyrskontrakt for en hekktråler og designkontrakt for et tungtransportfartøy.

– I tillegg har våre designbedrifter i Norge og Nederland inngått flere konseptdesignavtaler med ulike kunder, opplyser Ulstein Group i pressemeldingen.

Satser på grønn vekst

Ulstein hadde rundt 30 fartøy innom verftet for klassing, reparasjons- eller serviceoppdrag i løpet av fjoråret. Dette sørget også for leveranser fra flere Ulstein-bedrifter.

Det likevel det grønne skiftet som får konsernet til å håpe at det er lysere tider i vente. Under Nor-Shipping presenterte Ulstein Design & Solutions et nytt konsept for en helelektrisk PSV.

– Vi kaster ballen litt lenger enn der vi er i dag. Men dette er høyst realistisk, og vårt fortrinn ligger i å være i forkant av utviklingen, sier Torill Muren, ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions.

Torill Muren, ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions. Foto: Stig Erik Elliott

Partner og styreleder Erik W. Jakobsen i Menon Economics har tidligere påpekt at havvind kan være med på å løfte norske skipsverft.

Det behov for massiv kontrahering når utbyggingen av flytende havvind kommer i gang for fullt samtidig som den norske tiltakspakken skaper økt aktivitet på olje og gass.

Ulstein Group ønsker å ta en aktiv posisjon i det grønne skiftet.

– Vi venter økt etterspørsel etter miljøvennlig teknologi på nybygg og mulighetene for lav- og nullutslippstonnasje i årene fremover. Konsernet bidrar aktivt i utviklingen av nye skipsløsninger for å redusere utslipp til luft, for eksempel nye løsninger relatert til batteri, alternative energibærere og nye skrogformer. Dette er viktige bidra fram mot lav- og nullutslippssamfunnet.