– Dette er en viktig ordre, sier Knut Andresen

Fra før er både valgt verft, designer og systemintegrator norsk på det australske fartøyet. Fremdriftsløsningen skal komme fra Molde.

Knut Andresen, senior visepresident for strategisk utvikling i Brunvoll.
Knut Andresen, senior visepresident for strategisk utvikling i Brunvoll.Foto: Brunvoll

– Skikkelig artig at det er både norsk design og byggeverft. Dette er ren eksport fra norsk, vareproduserende industri. Det er jo ikke så dumt, vet du!

Knut Andresen, senior visepresident for strategisk utvikling i Brunvoll, ler hjertelig.

Viktig ordre

Han forteller til Kystens næringsliv at leveransen av fremdriftsløsning er en viktig ordre for Molde-selskapet.

– Absolutt, og gledelig. Det er veldig flott å bli vist den tilliten fra et australsk rederi som driver innen fiskeri.

Brunvolls propulsjons- og manøvreringssystem, slik det vil bli montert om bord på «Austral Odessey».Foto: Brunvoll
For to uker siden kunne Kystens næringsliv fortelle at HAF Power Solutions hadde landet rolle som systemintegrator og leverandør av hybridløsning til «Austral Odyssey».
Det australske linefiskefartøyet er tegnet av Marin teknikk, skal bygges ved Raudeberg-verftet Båtbygg, og får en lengde på 68,55 meter. Nå er altså Brunvoll valgt som leverandør av fremdrifts- og manøvreringssystemet om bord.

Fartøyet skal stå klart i 2024.

«Austral Odyssey», bygges i Norge på oppdrag fra australske Austral Fisheries, og tegnet av Marin teknikk.Foto: Marin Teknikk

Moro med norsk

– For oss er leveringsomfanget stort, men det er spesielt moro at det er et prosjekt som realiseres i Norge, med norsk verdikjede.

Ordren med adresse Molde omfatter selskapets karakteristiske tunnelthruster og en inntrekkbar azimuth kombinasjons-thruster i baugen, i tillegg til en aksellinjepropell med totrinns girkasse. Giret har kraftuttak (PTO) og kraftinntak (PTI).

– Den opptrekkbare azimuth-thrusteren er jo populær i fiskeriene, sier Andresen.

Samtidig skal de levere Brunvoll frekvensomformer og startersystem, alt integrert i deres egen løsning, BriCon PTC. Det er et egenutviklet framdrifts- og thruster-kontrollsystem.

Ifølge selskapet selv skal dette sikre en pålitelig og effektiv løsning for operasjoner langt fra land.

(Copyright)
Publisert 5. October 2023, kl. 13.17Oppdatert 5. October 2023, kl. 13.21