– Det skummer bra rundt baugen på vei mot det grønne skiftet blant rederne. Bankene er sterkt bidragsyter til dette skiftet, sier bransjeansvarlig for shipping og offshore i Sparebanken Vest, Marita Hollekve.

En bransje i stor endring

Sammenliknet med samme tid i fjor har lån med såkalt bærekraftslink til rederibransjen økt med 67 prosent hos Sparebanken Vest.

Det er en voldsom økning, og må sees i sammenheng med at rederibransjen er i stor endring, forteller Marita Hollekve.

– Rederne har for alvor begynt å erstatte gamle skip med miljøvennlige, sier hun.

Noen lån er blitt tøffere å få

Det betyr også at bankene stiller strengere krav enn tidligere til rederinæringen. Lån til nybygg som ikke har bærekraftig design og redusert utslipp er blitt vanskeligere, sier hun.

– Netto nullutslipp innen 2040 er Sparebankens Vests overordnede mål. (Teksten fortsetter under annonsen).

Vi stiller ikke krav til hvilket miljøvennlig drivstoff rederne skal bruke

Marita Hollekve, SPV

En slik forpliktelse innebærer store endringer i bankens tankesett, og påvirker mange av bankens beslutninger.

Hun understreker at det er viktig å skille mellom bærekraftslinkede lån og grønne lån:

Grønne lån er for skip som er grønn i henhold til EUs klassifiseringssystem. Nullutslippsskip vil typisk kunne få et grønt lån hos bankene.

Bærekraftslinkede lån gis i all hovedsak til redere med skip med «vanlige konvensjonelle drivstoff», men som gjennom investeringer eller operasjonelle tiltak ønsker og setter mål om å redusere utslipp i løpetiden på lånet.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen:

Dette mener de andre bankene:

Sparebanken1-SR Bank: Hadde ikke bærekraftslinkede lån i fjor. Men nå har denne lånetypen «tatt av», melder leder for maritime industrier, Stig Horsberg Eriksen:

– Vi har nå har et lånevolum på drøyt 600 millioner kroner. Dette tallet kommer til å øke betydelige i årene framover – kan fort bli en dobling på årlig basis en stund framover. Det siste får vi kalle mitt «guesstimate», men våre kunder etterspør dette i økende grad, og vi tror det blir et stadig viktigere produkt, sier Eriksen.

DNB: – Vi har egentlig ikke sett en spesifikk økning i volumene det siste året, men det er et produkt vi diskuterer med våre kunder i økende grad i dag sammenliknet med både ett og to år siden. Når vi ser framover, forventer vi en jevn økning.

– Det vi ønsker å se hos våre kunder er en framtidsrettet strategi der man dels tar de operative tiltakene og effektiviseringsløsningene som er mulige i dag, og dels ser framover, sier Nina Ahlstrand, Global Head of Sustainable Finance, DNB Markets.

Nordea: – Vi pleier ikke å oppgi spesifikke tall, men bekrefter at vi ser økt etterspørsel etter finansieringsløsninger linket til bærekraft. Shipping passer fint til å benytte seg av bærekraftslinkede lån da bransjen allerede er meget bevisst på behovet for å kutte utslipp.

– Vi forventer at etterspørselen vil være stor også i tiden framover, sier bærekraftsrådgiver Catrine Birkevold Liem.

Stiller strenge krav

Det stilles også nye krav til rederiene når de ber om lån. Du kan godt være en reder som per dags dato ikke har miljøvennlige skip, men finnes en plan for hvordan du skal bli mer miljøvennlig, er banken villig til å se på prosjektet ditt, forteller Hollekve.

– Rederiene må sette seg mål for utslippsreduksjon for hele flåten. Rederiene kan selv finne veien for å nå målene, sier hun.

Hun legger til at målene som settes defineres etter en referansebane som måler omstilling til nullutslipp i 2040.

– Vi stiller ikke krav til hvilket miljøvennlig drivstoff rederne skal bruke, sier hun.

Stenger ikke døren for alle

Hollekve vet at det er et langt strekk fra dagens skip og teknologi til å nå nullutslipp.

– Vi forventer at kundene våre bidrar med det de kan for å redusere utslipp på eksisterende flåte, og at de ved investering i nye skip tenker bærekraftige løsninger for å komme så nær nullutslipp som mulig.

Det betyr altså ikke at banken kun finansierer nybygg som har nullutslipp.

– I dag er det stort sett kun elferjer som er nullutslipp med dagens teknologi og infrastruktur innen shipping.

Reder: samarbeidet med banken

Tidligere denne uken skrev vi om det store miljøløftet Misje rederi gjorde. Det familieeide rederiet investerer nå én milliard kroner i hybridskip.

Eier Roald Misje forteller at de var i lange og grundige forhandlinger med Sparebanken Vest før de fikk lån. Miljøvennlige skip sto høyt på dagsordenen.

Familierederiet Misje har døpt det andre fartøyet i en serie klimavennlige bulkskip bygget på Sri Lanka, ved et japanskeid verft. Roald Misje er reder. Foto: Ketil Svendsen

– Vi er veldig takknemlig for den hjelpen vi fikk. Vi gjør et gigantisk miljøskifte ved å bytte ut vår flåte med hybridskip. Den jobben hadde vi ikke greid uten en forståelsesfull bank som ser verdien av det vi gjør, sier Roald Misje til Kystens Næringsliv.

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev
Vårt nye nettsted Kystens Næringsliv har fått nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.