Skattelistene viser at det har vært et godt år for redertoppene.

I høst feiret et bergensselskap med tidenes utbytte. Men en reder gjør også et stort portefølje-bytte til miljøvennlige skip.

Drypper godt

– Vi drifter supertankere for våre kunder i et godt tankmarked. Da drypper det litt på oss også, humrer konsernsjef Hans Solberg i Hansa Tankers Management.

Som en kommentar til skattelistene, har han følgende kommentar:

- Vi hadde et toppår i fjor som følges opp med 2023 som gir nesten like bra inntjening for deltakene skip i vår samseiling. Mens 2023 er ned 10 prosent fra toppåret så vi ligger mer enn 40 prosent over snittet siden vi startet opp i 2010, sier Solberg til Kystens Næringsliv.

Det er endrede seiling mønstre med lengre reiser og økt etterspørsel som holder inntjeningen oppe i selskapet, samt at det er svært liten tillvekst til kjemikalie-tankflåten.

I alt er det seks investorer i bergensbaserte Hansa Tankers. I tillegg til Bjarne Rieber Gruppen (35 prosent), er aksjene fordelt på fem ansatte, inkludert konsernsjef Solberg. Tidligere i år skrev Kysten Næringsliv at det ble et rekordutbytte på 300 millioner til aksjonærene.

Hansa Tankers-sjefen var en av grunnleggerne av selskapet sammen med Torfin Eide. Solberg er også en av investorene med en eierandel på 10 prosent i selskapet.

Skattelistene viser at det gjorde mer enn å bare dryppe på konsernsjefen.

Hansa Tankers Management drifter 40 kjemikalietankere over hele verden, og regnes som blant de fem–seks største supertank-drifterne på verdensbasis.

Bedriftens driftsinntekter er i overkant av 496 millioner kroner i 2022. Mer enn fire ganger så høyt som foregående år. Dette er rekord for selskapet. Driftsresultatet steg fra 59 til 421 millioner kroner i 2022.

Solberg er registrert med en inntekt på 10 millioner i årets skattelister.

Langt mer enn bare lønn

Høye rater kombinert med stor etterspørsel er oppskriften på gode tider for rederibransjen. I motsetning til verftsindustrien, holder de største rederne til i Bergen og omegn, samt sentralt på Østlandet.

At det har vært et godt år, viser også skattelistene som står lenger nede i saken.

Inntektene Kystens Næringsliv presenterer i dag omfatter nemlig også langt mer enn lønn. Det kan være utbytte, gevinst fra aksjesalg, leieinntekter, hussalg og så videre.

For personer som betaler formuesskatt må det ofte tas ekstra utbytte for å betale denne skatten. Det viser igjen både som høyere inntekt og skatt.

Året for storsatsing

2022 ble også året da mange redere for alvor begynte å skifte ut sine eldre skip.

Skipsreder Roald Misje i Misje Rederier er en av flere redere som har fått stor oppmerksomhet på grunn av deres portefølje-bytte. Rederiet har holdt til i Bergen i 40 år, og driver innen internasjonal skipsfart.

Nå bytter de ut hele sin fossildrevne flåte med hybridskip.

I 2022 satt Misje rederi igjen med et resultat før skatt på 7,1 millioner kroner, mens driftsresultatet var på 64 millioner kroner. Rederiet har gått med solide plusstall de siste årene.

– Jeg har ingen kommentar til min skatt eller formue. Der takker jeg høflig nei, sier skipsreder Roald Misje til Kystens Næringsliv.

Misje er oppført med en inntekt på drøyt to millioner og en formue på 9,9 millioner.

Er optimist

Rederiet har allerede merket at grønne løsninger er etterspurt i markedet, selv om pris fortsatt veier tungt.

– Vi vant nylig en kontrakt nettopp fordi oppdragsgiver vektla utslipp og grønn frakt spesielt. I tillegg har vi blitt godt mottatt i markedet. Jeg er optimist, sier Misje.