Kassen er tom hos Fosen Yard. Dermed måtte verftet med over 50-års historie slå seg konkurs. 132 ansatte går nå en usikker framtid i møte etter gårsdagens nyhet.

Gjeld på nærmere 100 millioner veltet verftets økonomi.

Hovedtillitsvalgt Øyvind Kimo har det travelt. Han løper denne uken fra møte til møte med bostyrer, ledelse og ansatte. Og i tillegg en god del mediehenvendelser.

Han er tillegg til å være tillitsvalgt, leder for ti ansatte på innredningsavdelingen.

Nedtur for andre gang

For andre gang på åtte år måtte han delta på et allmøte der konkurs var et hovedtema.

– Jeg var med på konkursen som hovedtillitsvalgt i 2015. Dette er jo et surt, forventet ekko. Når det er sagt, så tok det kun kort tid i 2015 før verftet fikk nye eiere og verftets ansatte kunne komme tilbake i arbeid. Jeg håper på en like kjapp løsning nå, sier Kimo til Kystens Næringsliv.

I går ble det klart at flere ukers forhandlinger med rederi, leverandører, samarbeidspartnere, bank og lokale myndigheter strandet.

Det viste seg å være vanskelig å få noen til å dekke opp for gammel akkumulert gjeld.

Tips oss

– Neste lønningsdag er 10. februar. Jeg håper at lokale banker og eventuelt NAVs garantifond ved konkurser hjelper våre ansatte. Alle jeg har snakket med er engstelige nå. Naturlig nok, sier Kimo.

Må gå raskt – ellers blir verftet tappet

Kimo er en av veteranene på verftet. Han har stor tro på at det løser seg.

Utfordringen for verftet nå, er at det er konkurrenter i nær avstand som er på jakt etter folk.

Både Vard og andre verft i regionen, vet utmerket godt at her kan de sikre seg fagfolk som kan begynne nærmest på dagen.

– Vi har flere gode forespørsler på prosjekt og er populær i markedet. Vi vil nok få noe å gjøre om vi får en kjapp oppstart. Det bekymrer meg ikke. Men jeg er engstelig for at vi kan miste noen fagfolk om denne konkursen drøyer ut over tid før en eventuell oppstart. For dem som er engstelig for egen økonomien, vil det være lett å skifte beite slik situasjonen er, sier han.

Ferje-smell

Administrerende direktør Anders Straumsheim har overfor Kystens Næringsliv pekt direkt på hvilke prosjekter som bidro til konkursen:

– Vi har hatt en to–tre store ombyggingsprosjekter forrige år, der ingen har bidratt positivt, slik han fortalte til Kystens Næringsliv.

Vi har nok også tatt på oss for mye...

Hovedtillitsvalgt Øyvind Kimo, Fosen Yard

Verftslederen siktet blant annet til to større elektrifiseringsoppdrag for rederiet Torghatten Nord, ferjene «Malangen» og «Barøy».

Det er spesielt det siste oppdraget som fikk det til å tippe over, fortalte han.

Heller enn å peke på høye renter og generell dyrtid, pekte han på uforutsigbarhet.

– Ingen ombyggingsprosjekter er like. Båten kom i august, og kontrakten ble inngått for et år siden. Hovedsaken er at det nok ble gjort en feilvurdering av arbeidsomfanget på ombyggingen. Store utfordringer på scope og omfang.

Spørsmål om kontrakt samme dag som konkurs

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, lå det minst én kontrakt klar til underskriving den dagen verftet gikk konkurs. Flere var på vei inn.

Men Øyvind Kimo prøver å tenke optimistisk i det som blir en veldig hektisk og stressende uke:

– Vi er konkurs, men veldig etterspurt. Det er egentlig et lyspunkt midt oppi en kjip hverdag akkurat nå. Vi håper på at historien fra 2015 gjentar seg, og at vi kan melde om ny drift med nye eiere innen kort tid, sier Kimo.

Det er driftsselskapet Fosen Yard som er begjært konkurs. Eiendomsselskapet og holdingselskapet består.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.