Vard vant global konkurranse

Vard skal designe og bygge et skreddersydd havvindfartøy til thailandsk selskap.

Vard 4 19-designet skal nå ut i oppdrag for thailandsk vindmølleselskap.
Vard 4 19-designet skal nå ut i oppdrag for thailandsk vindmølleselskap.Foto: Vard

– Å vinne nok et anbud i en verdensomspennende konkurranse på både design og bygging er gledelig, sier visepresident salg, Runar Vågnes i en melding.

Kontraktsummen er ikke offentliggjort. Fartøyet planlegges ferdigstilt og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam i andre kvartal 2026.

Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund i tett samarbeid med Cyan Renewables og har de nyeste framdriftsløsningene utviklet av Vards designselskap.

Denne versjonen av Vard 4 19-designet er skreddersydd for serviceoperasjoner for Siemens Gamesa på havvindparken Hai Long.

Det hybride diesel-elektriske fartøyet er designet med likestrømsteknologi og det er første gang dette kombineres med to inntrekkbare azimuth-thrustere.

Løsningene gjør at fartøyet kan operere med kun ett generatorsett med variabel hastighet, i tillegg til med batterier, i et lengre tidsrom i vindparken. Dette, sammen med faste magnetiske elektromotorer for propeller, gir et ekstremt energieffektivt fartøy og best mulig DP-kapasitet og støyreduksjon, melder Vard i en melding.

Kombinerer designere og ingeniører

Konsernsjef i Vard Group, Alberto Maestrini, ønsker Cyan Renewables velkommen som kunde hos Vard.

Alberto Maestrini, konsernsjef Vard.Foto: Arvid Steen

– Vi er glade for å få denne muligheten til å delta i utviklingen av de raskt voksende markedene for havvind i Asia sammen med Cyan Renewables. Med vårt design- og ingeniørteam, drar vi veksler på den lange erfaringen Vard har som integrerte skipsbyggere for å kunne realisere maritime muligheter i nært samarbeid med kundene våre, sier Maestrini i en pressemelding.

Flere Vard-selskaper med på kontrakten

Vards spesialiserte datterselskap Seaonics leverer sin ECMC 30 meter «walk-to-work»-gangvei, og utvider produktsortimentet av helelektriske, bevegelseskompenserte gangveier med kranfunksjonalitet.

Gangveien vil være montert på en pedestal og med en 3-tonns SWL 3D kompensert krankapasitet og en lasteheis for å støtte effektive logistikk-operasjoner.

Vard-konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro deltar i prosjektet med omfattende leveranser av SeaQ-utstyr og en SeaQ Bridge.

Vard Electro leverer også en fullt integrert kraft- og automasjonspakke med spesielt søkelys på lite direkte utslipp som også inkluderer en batteribasert hybridløsning.

Vard Interiors leverer moderne interiørløsninger, og HVAC R-system med mål om å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.

(Copyright)
Publisert 15. February 2024, kl. 09.20Oppdatert 15. February 2024, kl. 09.20