Det tredje og siste fartøyet er overlevert. Pris? En halv milliard.

Det norske rederiet har valgt helnorsk på alle fartøyene.

«Sørkapp» er bygget ved Vard Brattvåg.
«Sørkapp» er bygget ved Vard Brattvåg.Foto: Vard

– Det er jo nesten blitt rutine, nå med det tredje fartøyet, spøker Kenneth Holmøy over telefon til Kystens Næringsliv.

Daglig leder i rederiavdelingen i Nergård-konsernet kunne fort blitt tatt for å ta lett på en investering til rundt en halv milliard norske kroner.

Kenneth Holmøy.Foto: Privat

Tredje og siste

Nye «Sørkapp» ble uten videre pressefrieri overlevert fra verft til rederi for 5. desember. NB 930 med VARD 8 02-design er den tredje og siste hekktråler-søsteren rederiet har fått overlevert fra Vard Brattvåg. At fartøyet levert på tid, illustrerer noe av grunnen til at Holmøy og resten av rederiet bevisst har valgt norsk produsent.

– Det er ikke på grunn av prisen, sier Holmøy om fartøyet som ble kontraktsfestet tidlig i 2022.

Valget handler om noe langt viktigere: forutsigbarhet.

– Her vet vi hva vi får, og vi er trygg på når det leveres. Spesielt tidsfaktoren er veldig viktig for oss, det gjør det langt lettere å planlegge.

«Sørkapp» er bygget ved Vard Brattvåg. vard.Foto: Vard

Viktig med lokal aktivitet

Toppsjefen i Nergård-konsernet, Tommy Torvanger, sa dette da kontrakten ble inngått:

– Når vi nå kommer tilbake til Vard for tredje gang er det fordi det er viktig for oss å opprettholde lokal aktivitet i den maritime klyngen og støtte den norske verftsindustrien. Disse fartøyene og vårt tette samarbeid med Vard og alle leverandørene som er involvert, viser styrken i lokalt engasjement og norske skipsbyggingstradisjoner.

Fra før har rederiet fått overlevert «Breitind» fra 2020 og «Senja». Hovedarbeidet som venter er semi-pelagisk fiske etter hvitfisk og bunntråling etter reker, og fartøyet har muligheter for både skånsom levendelagring og fabrikk, kjøl og frys.

For Holmøy handler også om å ta flåten inn i fremtiden med langt grønnere løsninger om bord enn mange er klar over. Han reagerer nemlig på at flåten ofte fremheves som miljøverstinger.

– For oss betyr nybyggene store fremskritt i riktig retning, men økt effektivitet per kilo fangst.

NOX-utslippene blir renset katalytisk, med den ammoniakkholdige forbindelsen urea som katalysator.

Komplekse fartøy

Verftsdirektør Arnt Inge Gjerde er godt fornøyd med leveransen av det isforsterkede fartøyet.

– Disse hekktrålerne er komplekse fartøyer, og mye koordinering er nødvendig for å få alt til å gå opp, og det er ingen tvil – vi er i en klasse for oss selv i Vard, sier han på egne hjemmesider og takker samtidig Nergård for godt samarbeid.

Om bord har også Vards datterselskap Vard Interiors utført nøkkelferdige løsninger som omfatter møbler, rørsystemer i boområdene, forsyningssystemer og HVAC.

Vard Electro har levert SeaQ Energy Storage System, verftskonsernets egen løsning for regenererende trålvinsjer. Det gir lading under trålhal, og ekstra kraft under tyngre oppgaver. Sentralt står Vards SeaQ kraftstyringssystem som hjernen i det hybrid diesel-elektriske fremdriftssystemet.

Tråleren «Senja» ligger godt plantet i fjæra nord for Hella på Kvaløya utenfor Tromsø.Foto: Kenneth Holmøy

Opplevde blackout

I januar opplevde søsterskipet «Senja» blackout om bord, og gikk uten motorkraft inn i fjæresteinene.

Da var også veien til fagpersonell kort, og bare fire dager av fisket gikk tapt. Feil i en komponent i akselgeneratoren ble fort avdekket som synderen.

Holmøy forteller om god oppfølging fra Vard.

– Vi føler oss trygg, sier Holmøy.

Prisen, som lå på en halv milliard 2022-kroner, har heldigvis ikke blitt offer for hverken inflasjon eller kronekurs, forteller han.

– Prisen er låst i kontrakten, så vi fikk ingen overraskelser.

Det samme kan det ikke sies om den økonomiske situasjonen i næringen.

– Nå går alle ganske tøffe tider i møte, og slik det ser ut i verden blir det ikke nybygg på en stund for oss heller.

(Copyright)

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 12. December 2023, kl. 23.06Oppdatert 14. December 2023, kl. 11.03