Torghatten Nord har valgt Gursken-selskapet Myklebust verft til å bygge det som ligger an til å bli verdens to største hydrogenfartøy.

Fergene blir 117 meter lange, og skal drifte fergestrekket i Vestfjorden mellom Bodø og Lofoten, som er Norges lengste fergestrekning.

Fartøyene skal redusere CO₂-utslippene med 26.500 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra cirka 13.000 dieselbiler.

– Det blir spennende å levere noe ingen har gjort før oss, sier Leiv Sindre Muren, administrerende direktør i Myklebust Verft.

Slik blir de to fergende seende ut. Foto: The Norwegian Ship Design

For Gursken-verftet betyr det tett samarbeid med norsk maritim klynge og leverandørindustri, og ikke minst flere lokale arbeidsplasser og store muligheter for lærlinger «i overskuelig fremtid», som det heter i pressemeldingen fra rederiet.

Fergene skal leveres i løpet av 2026.

Leiv Sindre Muren er daglig leder ved Myklebust verft. Foto: Myklebust verft

Signering om bord

I går var det signering om bord på Torghatten Nords ene gassferge fra 2012, MF «Værøy». Der den polskbygde fergen går på LNG – flytende naturgass – var det rent hydrogen og norsk produksjon seansen dreide seg rundt.

– Det er ingen andre maritime hydrogenprosjekter internasjonalt som er i nærheten av skalaen og ambisjonene i dette prosjektet, sier Marius Hansen i Torghatten Nord i meldingen.

Hansen er administrerende direktør i fergeselskapet.

Rem Offshore-ordre

Fra før er det kjent at Myklebust verft også skal bygge et nullutslippsfartøy for Rem Offshore. Her er det Skipsteknisk som står for designen, mens fremdrift skal sikres gjennom bruk av grønn metanol.

Les mer om oppdraget her:

Mens produksjonen av hydrogen blir kortreist med leverandør i Bodø, har det hersket stor usikkerhet om produksjonen ville gå til et utenlandsk verft.

Til NRK sier Torghatten Nord-sjef Marius Nilsen at det overordnede målet har vært «kvalitet i alle ledd».

– Heldigvis trengte vi ikke å dra så langt for å få tak i et godt, norsk verft som kan levere dette for oss.

Myklebust verft. Foto: Myklebust verft

Fra før er det kjent at Karmøy-selskapet Seam blir systemleverandør, og at The Norwegian Ship Design Company står for designen.

– Vi er stolte over å være Torghattens partner i dette banebrytende prosjektet. Sammen skal vi vise at det er mulig med hydrogenfartøy i stor skala, og at teknologien og kompetansen for å gjennomføre dette finnes i Norge, sier Gunvald Mortvedt, administrerende direktør i Seam.

Hydrogen-elektrisk

Seam skal levere kontroll og sikkerhetssystem, samt hele fremdriftslinjen – fra brenselsceller i kombinasjon med batterier og tavlepakke, til elektrisk motor for propeller.

Hver av fergene vil utrustes med brenselsceller på 6400 kilowatt. De multihybride fartøyene vil primært operere på hydrogen-elektrisk kraft, med diesel-elektrisk som sekundærmodus og muligheten for ren elektrisk eller dieseldrift.

Avtalen mellom Statens vegvesen og Torghatten Nord – til en verdi av fem milliarder kroner over 15 år – krever at minst 85 prosent av driftsenergien kommer fra grønt hydrogen, med en forventet 90 prosent hydrogendriftsrate. Sikkerhetsanalysene, gjennomført med Hyex, skal sikre at skipene er like trygge som moderne dieselferger.

Prosjektets hovedutfordringer har vært å designe tekniske løsninger for det store hydrogenforbruket og nødvendig bunkringshastighet.

Krevende prosjekt

– Det har vært spesielt krevende å få dette på plass i et marked preget av krig og usikkerhet i Europa, sier Hansen i Torghatten Nord.

Marius Hansen i Torghatten Nord. Foto: Torghatten

Myklebust verft kom i august i fjor over på lokale hender igjen, etter å ha vært deleid av Hurtigruten-gruppen, H-Invest, den tyske Lürssen-gruppen, Silk Holdings, i tillegg til Petter Stordalens Strawberry Equities.

Kjøperne var Hareid elektriske, Cortex og Aage Remøys Inyard Invest, og oppkjøpet sikrer både lokalt eierskap og flere og mindre eierposter enn tidligere.

Samferdselsminister John-Ivar Nygård peker på lokale ringvirkninger og kompetansebygging når han gratulerer partene med oppdraget.

– Avtalen viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og den vil bidra til å bygge mer kompetanse innen nullutslippsløsninger.