Oppfinnerens idé skal gjøre navigatørene bedre

En ny teknologi utviklet ved NTNU tar sikte på å forbedre sikkerheten ved å gi navigatører en mer intuitiv måte å oppfatte informasjon på.

Maritime Head-Up Display (M-HUD) er en LED-basert visuell teknologi designet for å forbedre situasjonsforståelsen til navigatører til sjøs.
Maritime Head-Up Display (M-HUD) er en LED-basert visuell teknologi designet for å forbedre situasjonsforståelsen til navigatører til sjøs.Foto: NTNU

Maritime Head-Up Display (M-HUD) er en LED-basert visuell teknologi designet for å forbedre situasjonsforståelsen til navigatører til sjøs.

Teknologien gjør det mulig å vise viktig informasjon direkte i navigatørens synsfelt, slik at de kan få visuelle indikasjoner på navigasjonspunkter og objekter i omgivelsene uten å måtte ta blikket bort fra omgivelsene, meleder NTNU i en pressemelding.

M-HUD reduserer også belastningen ved å vise informasjon på en måte som ikke distraherer navigatøren, og gjør det enklere å oppdage objekter som kan være kritiske for navigeringen, som andre fartøy eller navigasjonsmerker, meldes det.

Tragiske ulykker til sjøs, som Helge Ingstad-kollisjonen, har avdekket farlige blindsoner i navigasjonen. Nå kan en banebrytende oppfinnelse fra NTNU endelig sette en stopper for kostbare og livsfarlige feilvurderinger på broen.

Oppfinner Jon Bernhard Høstmark fikk idéen etter å ha erfart hvor lett det var å bli desorientert i høy hastighet i Forsvarets hurtigbåter.

Sammen med NTNU-ekspert Ole Andreas Alsos har han skapt en løsning som i tester har vist en dramatisk forbedring i navigatørenes evne til å oppdage farer og redusere stress.

Nå er teknologien klar for markedet, og de første kommersielle fartøyene har allerede testet systemet.

NTNU jobber for fullt med å få M-HUD ut til alle skip, i håp om å redusere de skremmende tallene for menneskelig svikt bak maritime ulykker, står det i pressemeldingen.

(Vilkår)
Publisert 16. April 2025, kl. 10.32Oppdatert 16. April 2025, kl. 10.49
NTNU