Tips oss

Entreprenøren NRC vant anbudet i første omgang, men NCC mente at selskapet ikke hadde nok dokumentert kunnskap om undervannssprengning. Saken havnet nylig i tingretten.

Retten var enig med NCC.

Kontrakten ble terminert. Anbudet skulle legges ut på nytt.

(Les hva som utløste ubåtkai-krangelen her):

Så skjedde ting raskt. Forsvaret har en stram tidsplan, og var redd for forsinkelser.

Nå har NCC fått oppdraget med å bygge ubåtkaien på Haakonsvern.

Prislappen på ubåtkaien blir 450 millioner kroner.

– Forsvarsbygg tildelte kontrakten relativt raskt etter at klagefristen var gått ut. Nå ser vi frem til å bidra til en stor og kompleks jobb med vår kompetanse, sier informasjonssjef i NCC, Tor Heimdahl til Kystens Næringsliv.

– Også kompetanse til å sprenge under vann?

– Absolutt.

Holder tidsfristen

Arbeidet starter så snart som mulig, melder NCC.

– Kontrakten med Forsvarsbygg viser vår solide kompetanse innen bygging av kaianlegg og vår evne til å gjennomføre kompliserte undervannsarbeider. Vi starter nå, sammen med Forsvarsbygg, opp arbeidet med å bygge et spesialtilpasset kaianlegg for de nye ubåtene, sier Steffen Dale, leder for Civil Engineering Vest i NCC Infrastructure Norge.

Glad for rask løsning

Kaianlegget NCC nå skal bygge inngår i et større arbeid på Haakonsvern for å etablere nødvendige vedlikeholdsfasiliteter til de nye ubåtene.

Sentralt i arbeidet NCC skal gjennomføre står krevende undervannsarbeider og store, omfattende betongarbeider.

– Det er viktig med klare kompetansekrav i offentlige anskaffelser, og da er det også viktig at de blir behandlet på riktig måte. Vi er glad for at denne saken fikk en rask løsning. I dag er det nok kaker og god stemning i Bergen. Nå ser vi fram til å igangsette en viktig og stor jobb med å bygge ubåtkaien, sier informasjonssjef Heimdahl.

Ingen forsinkelser

Han opplever ikke at manglende kompetanse er et utbredt problem i større anbudsprosesser.

– Det er derfor vi tok kontrakten til tingretten, og fikk medhold.

– Blir prosjektet forsinket?

– Vi skal nok klare å levere innen tredje kvartal 2027, slik det står i kontrakten.

Advokatregningene til begge parter i denne saken landet på nærmere én million kroner.

Regningen for byggingen av kaien blir 450 millioner kroner.

I vinneranbudet til NRC var prisen 625 millioner kroner.

Sluttsummen kommer nok ut på det samme, da NRC hadde blant annet tatt med moms.