ABB og Royal Caribbean Group samarbeider for å gjøre «nødstopp» av skip sikrere og mer effektiv

Vil minimere stoppetid og distanse uten at det går på bekostning av styreevnen.

Wonder of the Seas, Royal Caribbean.
Wonder of the Seas, Royal Caribbean.Foto: Royal Caribbean

Samarbeidsprosjektet kom istand etter en forespørsel fra Royal Carribben Group.

Da verdens største cruiseskip, Wonder of the Seas, la ut på sin jomfrutur i begynnelsen av mars 2022 var hun først i verden med den nye ABB Ability™ Marine Braking Assistance. Det automatiske bremsesystemet er designet for trygge og jevne nødstopp.

Autonom betydning

Etter fullstendige sjøprøver av skipsbygger Chantiers d'Atlantique og aksept fra eieren, er det DNV-godkjente bremsesystemet blitt et eksempel på hvordan teknologi kan utnyttes for å forbedre sikkerheten for skip, sjøfolk og passasjerer.

- Vi i ABB er stolte av å introdusere ny teknologi til bransjen for bedre sikkerhet og tilføre verdi for kundene våre. Den maritime bremseassistenten er et godt eksempel på et samskapingsprosjekt hvor vi i samarbeid med Royal Caribbean Group har utviklet en løsning som utgjør en operasjonell forskjell, sier Kalevi Tervo, global programansvarlig i ABBs maritime virksomhet, i en pressemelding.

- Innføringen av en automatisert prosess som forbedrer sikkerheten har spesiell betydning i en tid da myndighetene jobber videre med regelverk for autonome skip.

ABS på sjøen

Ved å trykke på en knapp utløses en automatisert bremsesekvens. Den optimaliserer vinkler og kraften til alle Azipod® fremdriftsenheter basert på fartøyets posisjon, kurs og hastighet for å gi maksimal bremseeffektivitet. Det er kritisk at operatørene har tid til å ta seg av andre presserende saker mens de beholder kontroll over styringen.

Den maritime bremseassistenten kan sammenlignes med blokkeringsfrie bremser (ABS) som bilførere forventer som standard. Automatisering av bremsesekvensen minimerer også slitasje fra kavitasjon (gassbobler) og oppvarming av bremsetransformatorer på systemene under manuell kontroll.

(Copyright)
Publisert 12. November 2022, kl. 17.23Oppdatert 12. November 2022, kl. 17.23