Det sier Birgit Oline Kjerstad, stortingsrepresentant for SV fra Møre og Romsdal. Kjærstad er kjent med og forstår frustrasjonen norske skipsverft føler overfor norsk anbudspolitikk. De mener denne er med på å sende offentlige oppdrag til land som står på verstinglisten.

Svært viktig

– Det er veldig viktig at norske verft kan vinne oppdrag i det grønne skiftet. Vi vil sette krav til nullutslippsferjer og har i forslaget vårt til statsbudsjett økt midlene til fylkeskommunen med 300 millioner for å erstatte fossilferjer og hurtibåter, sier Kjærstad.

Kjærstad peker, som Norske Skipsverft, på det paradoksale i at konsepter utviklet på grønn, norsk innovasjon sendes ut av landet til bygging.

– Dessuten har ikke dette bare konsekvenser for det enkelte oppdraget som går tapt. Vi må også bygge opp den norske kompetansen slik at næringen er i posisjon til å kjempe om oppdrag når det oppstår behov i det internasjonale markedet, sier hun.

Vil utnytte EØS-avtalen

I tillegg til å være opptatt av at den norske stat ikke kan få bygget offentlige skip i land som har et mer enn avslappet forhold til HMS og andre spilleregler i arbeidslivet, mener SV-politikeren at Norge må bli flinkere til å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen.

Dette har hun tatt opp i et spørsmål til næringsministeren, med vekt på det nye anbudet for ferje med mulighet for autonom drift på sambandet Lavik-Oppedal.

– Alle er enige om at vi kan og bør vekte også andre forhold enn pris i norske anbud. Vi vil ha gode priser på innkjøp, men konkurransen kan skje innenfor EØS-området. Det er også viktig å legge vekt på kompetanse, miljøkrav og andre forhold som vi skal være opptatt av – og som norske verft er sterke på, sier Kjærstad.

Misfornøyd med svar

Stortingsrepresentant Helge André Njåstad har stilt næringsministeren spørsmål om det andre forholdet som verftsnæringen er spesielt brenner for: Å få på plass en ordning garantiordning som kan bedre likviditeten og dermed bidra til økt verdiskaping i bransjen.

Helge André Njåstad (Frp). Foto: Øyvind Elvsborg

Han er ikke fornøyd med svaret fra næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), som ikke kan gi noen konkrete lovnader. Til liks med sin statssekretær Halvard Ingebrigtsen viser han til at en ordning er under utredning.

– Svaret var ullent og bar preg av en vente og se-holdning. Det blir tydeligere og tydeligere at regjeringen forlater kysten og de maritime spørsmålene. Med mindre det kan skattlegge noe er regjeringen uinteressert i slike ting, mener Njåstad.