– Det er en fin anerkjennelse, og en bekreftelse på at det vi holder på med både fungerer og at det blir godt mottatt i markedet, forteller daglig leder Håkon Fauske til Kystens Næringsliv.

Nylig fikk selskapet pris for årets innovasjon ved Offshore Support Journal Conference and Exhibition Awards i London. Prissponsor var norske Corvus Energy.

Beæret

– Vi er beæret over å motta prisen for Innovation of the Year på OSJs årlige Offshore Support Journal Conference Awards, sa Tom Jørann Giske, senior systemingeniør og produktsjef for ECMC gangbroer og kran i Seaonics fra scenen i London.

Fra venstre til høyre: Tom Jørann Giske, Senior Systems Engineer and Product Manager, Seaonics, Efraim Kanestrøm, Senior Vice President Sales, Corvus Energy (sponsor av prisen) og Jarle Ødegård, Principle Engineer, Seaonics. Foto: Seaonics

Prisen ble gitt for utviklingen av en helelektrisk, bevegelseskompensert kran spesielt utviklet for offshore servicefartøy, OSV-er. Kranen håndterer last fra fartøy til havvindmøller. Den er en såkalt ECMC-kran, altså en elektrisk kontrollert bevegelseskompensert kran.

Krandesignet og teknologien som er brukt har flere likhetstrekk med den helelektriske gangbroen for offshore-bruk som ble lansert for et år siden.

– Det er jo i utgangspunktet snakk om en vanlig løfteoperasjon, der man løfter fra båt til en havvindturbin. Innovasjonen ligger i hvordan vi har løst oppgaven som en helhet i design og utførelse, forteller Fauske.

Prisen ble delt ut med 450 representanter for offshoreindustrien både i USA, Europa og i andre marked tilstede.

– Vi er veldig glade for å ha mottatt prisen og for å se resultatet av vårt fokus og vår strategi på å elektrifiserte løfte- og håndteringsutstyr. Vi vil fortsette dette fokuset, og med å bidra til nullutslipp i vår bransje, sa Fauske etter utdelingen, med et nikk til selskapets mantra om å gi kundene «overtaket i bærekraftig utforskning, utvikling og høsting av havrommet».

Sensorteknologi

I likhet med gangbroen baserer også kranen seg på avansert kontrollteknologi for å redusere sikkerhetsrisikoen man har ved marine operasjoner i uforutsigbare omgivelser.

Seaonics har som filosofi «å elektrifisere alle håndteringsoperasjoner til sjøs». Også den prisbelønte kranen er helelektrisk, forteller daglig leder Fauske.

Seaonics' ECMC Gangway er spesielt tilpasset operasjoner rettet mot havvind, og sikrer trygg, automatisert ferdsel. Foto: Seaonics

– Det finnes selvfølgelig andre 3D-bevegelseskompenserende produkter, men det er ingen som gjør det på samme måte som oss.

Seaonics' kran kompenserer for bevegelse i alle ledd i bom-, sving- og teleskopbevegelsen, i tre dimensjoner, og med flere ulike systemer for automatisering og sensorikk.

Dette gjør at man kan få lasten til å henge stabilt selv om båten beveger seg. Alle motorer er elektriske og kan regenerere effekt, i likhet med en elektrisk bil.

Levert til Havforskningsinstituttets kromtapp

Oppstarten av Vards datterbedrift Seaonics i 2011 fant sted før den store oljenedturen. Selskapet, som spesialiserer seg i avanserte kran- og håndteringsløsninger, har underveis funnet seg langt flere bein å stå på i opprørte markeder gjennom finansielle bølger.

Mange av produktene til selskapet handler nemlig om å holde kontroll i røff sjø, og retter seg mot fiskeri og forskning, men også mot olje og gass og en gryende havvindindustri.

Det betyr en spennvidde fra bunntrålsystemer og elektriske vinsjer for fiskeflåten, til spesialutstyr for havforskere og altså gangbruer til havvindinstallasjoner.

– Vi har for eksempel levert alt av håndteringsutstyr på Havforskningsinstituttets forskningsskip «Kronprins Haakon», forteller Fauske.