Det franske klassifiseringsselskapet Bureau Veritas, har gitt Viridis Bulk Carriers prinsippgodkjenning til å utvikle ammoniakk som drivstoff.

Det norskeide rederiet Viridis Bulk Carriers vil bruke ammoniakk som drivstoff for å redusere utslippene på bulkskip som skal seile langs kysten.

Noe godkjennelsen fra Bureau Veritas muliggjør.

Illustrasjon av Viridis Bulk Carriers nye bulkskip. Foto: Viridis Bulk Carriers

Norske verft lite aktuell

Viridis Bulk Carriers er et samarbeid mellom Sandefjord-bedriften Amon Maritime, Mosvolds rederi i Farsund og Navigare Logistics i Flekkefjord, som satser utelukkende på nullutslippsskip.

Rederiet vil legge inn bestilling av skip i løpet av 2023, med leveranser som starter i 2025.

Karl Arthur Bræin, kommersiell direktør i Sandefjord-selskapet Amon Maritime, vil ikke kommentere pris, men sier til E24 at det er snakk om en investering på over én milliard kroner totalt for de fem skipene.

I første omgang skal det bygges fem kystfrakteskip. 15 verft – av disse to-tre norske – er blitt invitert til å komme med et pristilbud.

– Tradisjonelt har ikke norske verft fokusert på slike fartøyer. Derfor er det vanskelig å si noe om interessen i Norge, men det vil være positivt om norske verft melder seg på. Jeg tror likevel de vil slite med å kunne gi en god pris, sier Bræin til E24.

Verft i Nederland, Spania, Tyrkia og Baltikum er ledende på denne fartøygruppen i Europa, mens det bygges knapt denne type skip ved norske verft.

Ramme for fremtiden

Siden 1828 har Bureau Veritas vært en del av maritim og offshore næringen med testing, inspeksjon og sertifisering globalt.

– Prinsipp godkjennelsen fra Bureau Veritas er en stor milepæl for Viridis og vil gjøre det mulig for oss å bevege oss mot byggefasen, sier daglig leder i Navigare Logistics, Espen Nordstrøm – et av rederiene bak Viridis Bulk Carriers, i en pressemelding.

Norgessjef i Bureau Veritas, Kaare Nicolai Haug, sammen med daglig leder Espen Nordstrøm i Navigare Logistics, et av rederiene bak Viridis Bulk Carriers. Foto: Kongsberg Maritime / Viridis Bulk Carriers

Herman Spilker, avdelingsdirektør i Bureau Veritas, sier at prinsippgodkjenningen gir den tillit som er nødvendig for å støtte ammoniakk i drivstoffprosjektet.

– Våre notasjoner og veiledning for nye drivstoffer gir en viktig ramme for fremtiden sierSpilker i en pressemelding.

Ammoniakk som drivstoff
  • Ammoniakk er en kjemisk forbindelse med nitrogen og hydrogen.
  • Forbindelsen er en fargeløs gass med stikkende lukt som er lett løselig i vann.
  • Det meste av ammoniakken som produseres, brukes til fremstilling av mineralgjødsel.
  • Flytende ammoniakk kan brukes som energibærer. Det kan derfor brukes som drivstoff i ombygde forbrenningsmotorer eller gassturbiner.
  • Ammoniakk er nødvendigvis ikke karbonfri. Hvordan den produseres bestemmer hvor «grønn» den er.
  • En av verdens største produsenter av ammoniakk, er den norske gjødselprodusenten Yara.
Kilde: Store norske leksikon

Kongsberg-design

Ammoniakk-skipet er designet av det marine teknologiselskapet Kongsberg Maritime.

– Kongsberg Maritime søker stadig etter teknologier for et grønnere hav og har derfor tatt en betydelig rolle i FlexBulk-prosjektet. Vi utvikler drivstoffgassforsyningssystemet og vårt skipsdesign-team er ansvarlig for alle aspekter ved neste generasjon bulkfartøydesign, sier direktør for skipsdesignløsninger hos Kongsberg Maritime, Einar Vegsund.

Gruppebildet med representanter fra Bureau Veritas, Kongsberg Maritime, og Viridis Bulk Carriers eierrederi Amon Maritime, Navigare Logistics og Mosvolds Rederi, på kontoret til Amon Maritime i Sandefjord. Foto: Kongsberg Maritime / Viridis Bulk Carriers

Flexbulk-konsortiet vil utvikle karbonfri bulklogistikknettverk gjennom et sett med fraktavtaler sammen med utvalgte kunder, betjent av en ny flåte med innovative, ammoniakkdrevne skip.

Fartøyene skal gå i kystfrakt langs norskekysten, samt nedover Kontinentet. Lasten vil være alt fra gjødsel og fiskefôrtil pukk og erter.

– Vi er inspirert av Viridis Bulk Carriers' strategi om å ikke ta en vent-og-se-tilnærming til avkarbonisering, men å samarbeide med kunder som tar verdibaserte valg for å redusere CO2-utslippene i sin logistikkverdikjede, sier Vegsund.

Selskapet har samarbeidet med åtte befraktere i prosjektet for å sikre at lastekapasiteter og operasjonelle kapasiteter er fremtidsrettet både hva gjelder kraftteknologien og utslippsreduksjonene.

Blant annet er Yara, Franzefoss Minerals og Elkem med på drivstoffprosjektet.

Bunkringsnettverk

Viridis hopper altså over mellomløsninger som lng, og går rett over på nullutslippsdrivstoff.

Valget ble ammoniakk foran hydrogen, fordi det har høyere energitetthet og ikke trengs å fraktes under høyt trykk, eller ekstreme temperaturer. I tillegg er det fraktet ammoniakk som last på skip i mange år.

Foreløpig er ikke infrastrukturen for grønn eller blå ammoniakk utbygd, men innen 2024 og 2025 tror partnerne i Viridis at det skal være på plass.

Illustrasjon av Viridis Bulk Carriers ammoniakk bulker. Foto: Kongsberg Maritime/Viridis Bulk Carriers

Viridis Bulk Carriers er også et medlem av konsortiet «Ammonia Fuel Bunkering Network», som vil bygge et bunkringsnettverk i Skandinavia i samarbeid med Yara.

Den første bunkringsterminalen vil bli levert i 2024 som en del av Grønn Plattform-prosjektet. Yara har forhåndsbestilt ytterligere 15 bunkringsterminaler for det skandinaviske markedet.

Dette sikrer leveringssikkerheten for ammoniakk drivstoff til Viridis Bulk Carriers-flåten.