Teknisk direktør og reder Roald Misje i familierederiet Misje blir tatt på sengen når Kystens Næringsliv ringer og informerer om at «Misje Vita» er en av fire finalister i Nor-Shippings «Next Generation Ship Award».

Alle de tre konkurrentene i finaleheatet er utenlandske.

– En anerkjennelse

Prisen deles årlig ut til skipskonsepter som utmerker seg innenfor kategoriene energieffektivitet, innovasjon, bærekraft, teknologiutnyttelse og sikkerhet.

– Dette har vi ikke fått med oss. Men det er klart at vi ser på nominering som en solid anerkjennelse, sier Misje.

Rederiet Misje
  • Bergensrederiet Misje ble grunnlagt av Kåre Misje i 1956.
  • Holdingselskapet Kåre Misje & Co har forvaltningstjenestene utføres i Misje Rederi. Befraktning og drift utføres av Misje Chartering.
  • Rederiet har tolv tørrlast bulkskip 4000–4700 DWT. Skipene er 100 prosent eid av Misje Bulk og AMI.

Nor-Shipping-messen har i løpet av en snart 60 år lang historie etablert seg som en av verdens viktigste møteplasser for shippingbransjen og havnæringene.

I 2022 hadde messen over 30.000 besøkende og nærmere 600 utstillere fra 34 nasjoner.

«Misje Vita» er en del av Misje-rederiets satsing på fornyelse og bærekraft. Det er det første av 10 nye, 90 meter lange bulkskip rederiet har i bestilling fra et verft i Sri Lanka.

Elektrisk drift

Hvert av skipene koster 100 millioner kroner og kan med en batteriløsning på til sammen 1.000 kilowattimer gå kystnært med elektrisk drift mot havner og losseområder.

Dette til tross for en solid bruttotonnasje på 3,483 tonn.

Roald Misje i batterirommet på «Misje Vita». Foto: Ketil Svendsen

– Vi kan dermed gå utslippsfritt inn eksempelvis verdensarvfjordene, sier Misje.

Muligheten for nullutslipp av NOx og en reduksjon på 47 prosent i utslipp av SOx og CO2 er noe av det juryen trekker frem som banebrytende med fartøyet.

Konkurransefortrinn

Rederiet har allerede merket at grønne løsninger er etterspurt i markedet, selv om pris fortsatt veier tungt.

– Vi vant nylig en kontrakt nettopp fordi oppdragsgiver vektla utslipp og grønn frakt spesielt, sier Misje.

50 prosent av teknologien om bord på «Misje Vita» er norskprodusert. Batteriet er levert av Corvus, mens Stord-baserte Wärtsilä har levert hovedmotor med katalysatorteknologi, vridbar propell av type 4D920 og SCV75 reduksjonsgir.

Solid konkurranse

Blant konkurrentene det bergenske rederiet møter i finaleheatet, er bulkskipet Pyxis Ocean på nær 81.000 dødvekttonn, eid av Mitsubushi Corporation. Med støtte fra EUs Horizon 2020-prosjekt skal skipet bygges om og utstyres med to vindvinger.

Mitsubishi Corp bulkskip Pyxis Ocean skal bygges om med mulighet for vindfremdrift. Foto: Mitsubishi/Cargill/ BAR tech

Løsningen leveres av BAR Technologies, og skal etter planen installeres i løpet av mai måned. Pyxis Ocean ble bygget i 2017.

I finalen er også det svenske bulkrederiet Terntank, som i dag opererer en flåte på 13 skip. Rederiet har nå en produkttanker på 15.000 dødvekttonn under bygging ved et verft i Kina.

Den skal kunne gå på metanol, blir utstyrt med batteriløsning og skal i tillegg ha et sugeseilsystem som kan kutte utslippene med ytterligere åtte prosent.

Terntanks skip med metanol, batteri og vind som energibærere. Foto: Terntank

Det siste fartøyet i finalen under kåringen er et konseptet Neoliner 136, et vinddrevet ro-ro-skip utviklet av selskapet Neoline. Med et budsjett på mer enn 600 millioner kroner fikk selskapet i januar finansieringsløsningen for skipet på plass.

Det skal bygges ved skipsverftet RMK Marine, og får et seilareal på totalt 3.000 kvadratmeter. Frakteskipet skal ha en lastekapasitet på 5.300 tonn.

Neonline har en rekke finansieringsinstitusjoner og offentlige aktører med på laget, i tillegg til kommersielle virksomheter som Corsica Ferries.

Prisen «Next Generation Ship Award» blir delt ut under Nor-Shipping 5. juni.

Neolines Neoliner 136. Foto: Neoline