Nå er det banebrytende skroget sjøsatt i Tyrkia. I Norge gleder et verft seg til å ta fatt på neste del av jobben.

Fiskerienes kanskje mest omtalte hekk er snart på vei hjem til Norge. Innen utgangen av året skal Westcon Yards ha utrustet og klargjort skipet for fiske.

Ecofive under sjøsettingen ved det tyrkiske verftet.
Ecofive under sjøsettingen ved det tyrkiske verftet.Foto: Westcon

18. juli ble prototyp-fabrikktråleren «Ecofive» sjøsatt ved Norse Shipyard i Tyrkia. Selve utrustningsarbeidet skal imidlertid utføres i Ølensvåg, ved Westcon Yards.

– Nå krysser vi fingrene for godt vær, før vi kan ta fatt på vår del av arbeidet, sier Endre Matre som er leder teknisk og nybygg ved verftet.

Endre Matre er leder teknisk og nybygg ved Westcon.Foto: Westcon

Det er ikke første gang et byggprosjekt deles mellom utrustingsverftet Westcon i Ølensvåg og det tyrkiske verftet, som for øvrig har norsk administrerende direktør i Jon T. Håvardsen.

– Dette er et fartøy med en prototypløsning om bord. Hvordan er det å jobbe med?

– Prototyper og ny teknologi er alltid kjempeinteressant for oss. Samtidig er det helt i tråd med det vi ellers driver med.

Ecofive under sjøsettingen ved det tyrkiske verftet.Foto: Westcon
Den patenterte løsningen for trålmottak skal gi mindre stress og skader på fisken, og er Utviklet og patentert av Ulstein i samarbeid med rederiet.Foto: Ulstein

Fisken holdes under vannlinjen

Ecofive er kort for «Eco-Friendly Fishing Vessel», og konseptet vant Westcon Yards, Ulstein Design & Solutions og rederiet Bluewild prisen Ship of the year under årets Nor-Shipping-messe i Lillestrøm.

Pristildelingen grunngis med fartøyets revolusjonerende teknologi og at nyvinningen er med på å gjøre «utslippsverstingen» fiskeri grønnere. Selv om skrogdesign og fremdriftsløsning med batteri og to propeller skal bidra til å kutte over en fjerdedel av utslippene fra fartøyet, er det likevel hekken som kanskje fanger den største interessen.

Der går nemlig fisken nesten direkte inn i fabrikken om bord, uten å komme over vannlinjen i det 73,2 meter lange fartøyet.

Løsningen for trålmottak.Foto: Entec Evotec

Reder Tore Roaldsnes i Bluewild hadde notert seg at kvaliteten på fangsten var langt høyere under mindre hal. Mindre mengde fisk er imidlertid gjerne ikke det et rederi streber etter, og Roaldsnes ønsket derfor å sette søkelys på skånsom håndtering.

– Det var nok jeg som lanserte idéen om å holde fisken under vann, fortalte han rett etter at arbeidet på skroget var kommet i gang i januar i fjor.

Patentet er utviklet av Ulstein i samarbeid med rederen. Det er Entec Evotek som har konstruert og bygget håndteringsutstyret. I fiskeri er klemskader og bloduttredelser på fisken under store hal et velkjent problem. Mindre fisk blir det ikke med Roaldsnes' nye fartøy. Opptil fire trålposer skal kunne håndteres under vannlinjen, med langt bedre HMS også for mannskapet om bord.

Verdens første batteriferge

Matre minner om at verftet stod for den tilsvarende fasen for MF «Hydra», verdens første ferge på utslippsfritt hydrogen. Også denne var delt mellom det tyrkiske verftet og Westcon.

– Den teknologiske siden er selvfølgelig kjent for oss som har bakgrunn både på subsea, offshore og fiskeri, og det er ikke slik at vi sveiser eller setter sammen på en annen måte. Samtidig har det vært en spennende prosess, som vi nå kan ta fatt på for fullt.

Det norsk-tyrkiske verftet Norse Shipyard hadde med seg en modell av «Ecofive» til standen sin på Nor-Fishing. Skroget bygges i Tyrkia. Båten skal utstyres i Norge.Foto: Kjersti Kvile
Endre Matre (Westcon Yards, t.v.), adm. dir Cathrine K. Marti i Ulstein Group, daglig leder Tore Roaldsnes i rederiet Bluewild, fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og kronprins Haakon under utdelingen.Foto: Ulstein Group

Han har stor tro på at løsninger der fisken møter skånsom behandling og håndtering på vei om bord er liv laga.

– Det er så enkelt at jo mindre du flytter fisken, jo mer skånsomt er det. Det gir bedre kvalitet og inntjening, og er jo sånn sett et miljøtiltak i seg selv.

Matre tror at denne typen løsninger fort kan finne veien inn i andre rederier. Mange års kontakt med norske fiskebåtredere har gitt den tekniske lederen trygghet på at fartøyeierne generelt er både innovative og fremoverlente.

– Det sitter en hel bransje og følger spent med nå.

Fartøydesignen er av typen Ulstein FX101, designet av Ulstein Design og Solutions, og med deres karakteristiske X-bow-baug. De leverer også fremdriftssystemet, batterisystem og de doble propellene på 3,8 meter.

To propeller gir mulighet for stor skyvekraft, samtidig som saktegående propeller skal kutte mellom 25 og 40 prosent i forbruket ved hybrid drift.

En feil rundt eierskap til patentet for trålløsningen ble rettet 21.07.23 klokken 2025.
(Copyright)
Publisert 21. July 2023, kl. 13.12Oppdatert 25. July 2023, kl. 07.59