DeepOcean chartrer «eget» ubemannet fartøy

Undervannsentreprenøren DeepOcean er første charterkunde når USV sitt nye USV står klart i 2025.

USV sitt Salt Ship Design-designede USV.
USV sitt Salt Ship Design-designede USV.Foto: Salt Ship Design

Det er selskapssamarbeidet USV mellom Solstad Offshore, Østensjø og DeepOcean som er bakgrunnen for leieavtalen mellom USV og undervannsentreprenøren.

Spansk verft

Nylig ble det kjent at spanske Astilleros Gondán var blitt valgt som byggeverft for det ubemannede overflatefartøyet, en såkalt USV. Driftsoppstart skal være i 2025, og det er altså DeepOcean som er første kunde ut på havet med USV sitt første USV.

Konsernsjef i DeepOcean, Øyvind Mikaelsen, tror bruken av fjernstyrte, ubemannede fartøy blir et vendepunkt for arbeidsfartøy på havet.

– Det ligger et stort potensial i å bruke USV-teknologien sammen med eksisterende løsninger for å redusere kostnader og maksimere drifts- og miljøfordelene på vegne av operatører av offshore fornybar- og olje- og gassfelt, sier han i en pressemelding.

Fartøyet blir 24 meter langt og 7,5 meter bredt, og Salt Ship Design sitt design skal bidra til et utslippskutt på mer enn 90 prosent. For DeepOcean henger det også sammen med selskapets planer om å bli karbonnøytrale innen 2040.

30 dager uten lading

USV-en blir hybrid med dieselelektrisk fremdrift, og skal kunne operere inntil 30 dager uten lading, med fjernstyring fra kontorbro på land. Fartøyet vil i sin tur ha ulike autonome løsninger, og skal betjene en undervannsfarkost, en ROV, som kan operere ned til 1500 meter under havoverflaten.

– USV-en kan bli en såkalt «game changer» for subsea inspeksjons- og intervensjonsarbeid, ettersom den muliggjør mye lavere driftsutgifter og utslipp. Vi er svært glade for å få USV-en inn i flåten vår av innleide fartøy, sier Mikaelsen i pressemeldingen.

(Copyright)
Publisert 1. August 2023, kl. 07.28Oppdatert 1. August 2023, kl. 07.28