Årets viktigste nybygg-comeback

Etter langvarig nybygg-tørke, har Havyard sikret seg avtale med nytt rederi. –Utrolig gledelig for regionen og oss, sier verftssjefen.

Etterlengtet nybygg-kontrakt for Havyard: Vegard Skår, prosjektsjef i Havyard, Silje Smådal, salgssjef i Havyard, Inge Berg, CEO i Nordlaks, Øyvind Nikolaisen, NSK Ship Design.
Etterlengtet nybygg-kontrakt for Havyard: Vegard Skår, prosjektsjef i Havyard, Silje Smådal, salgssjef i Havyard, Inge Berg, CEO i Nordlaks, Øyvind Nikolaisen, NSK Ship Design.Foto: Havyard

Havyard Leirvik skal bygge en hybrid servicebåt for Nordlaks. Båten er designet av NSK i Harstad, og skal bygges i sin helhet ved Havyard.

Leveringsdato er i april 2025.

Tilbake i god verftsform

Havyard har vært langt nede, men har nå for alvor begynt klatringen mot gamle høyder.
Tor Leif Mongstad, daglig leder ved Havyard Leirvik.Foto: Ketil Svendsen

– Kontrakten med Nordlaks kommer rett i etterkant av eierskiftet som gir verftet nye muligheter. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig denne kontrakten med Nordlaks er. Kontrakten er et rungende startskudd for Havyard med nye eiere, sier daglig leder hos Havyard Leirvik AS, Tor Leif Mongstad til Kystens Næringsliv.

Flere hjelmer – flere folk

Kontrakten med Nordlaks er første steget inn på nybygg-markedet igjen.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

Men at det blir flere folk på plass på verftet – det er det ingen tvil om.

– Ja, så absolutt. Og det er gledelig nytt. Vi har allerede begynt rekrutteringsprosessen. Hvor mange vi blir etter hvert er ikke helt sikkert. Men vi har et mål om 200–300 fast ansatte på verftet innen utgangen av 2024. Pluss at vi må ha en del innleide til å håndtere toppene, sier Mongstad.

Alt bygges på verftet

I kontrakten med Nordlaks står det at fartøyet skal bygges på verftet. Det er også en fordel, forteller Mongstad.

– Vi kommer fort i gang. Havyard Leirvik ta hånd om hele prosjektet fra skrogproduksjon til ferdigstillelse, ved egen lokasjon. Det betyr at vi også får til et godt samarbeid med lokale aktører, og trygger vår egen arbeidsplass. Samt vi hjelper våre underleverandører.

– Dette er veldig viktig for oss. Jeg tror at det er flere enn jeg som gleder meg til å se utviklingen av Havyard i ny drakt, sier Mongstad.

Vært stille lenge

MIL Shipping har fungert som mekler og tilrettelegger for å få til kontrakten. I tillegg har Havyard inngått et nytt skipsdesignsamarbeid med NSK Ship Design.

– Prosjektet er også en god mulighet for Havyard til å bygge nye relasjoner da dette er et samarbeid både med et nytt rederi, men også en ny designer på nybygg, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.

(Copyright)
Det er denne båttypen Havyard Leirvik skal bygge for Nordlaks.Foto: Havyard Leirvik
Publisert 21. November 2023, kl. 04.01Oppdatert 21. November 2023, kl. 11.30