– Jeg er en mann i midten av 40-årene. Det betyr at jeg ikke nødvendigvis rette personen å fronte Båtbygg-verftet til unge mennesker, humrer personalsjef Hans Ole Svarstad til Kystens Næringsliv.

På grunn av denne selvinnsikten har verftet tatt grep for å sikre seg de unge, lovende talentene.

Det er mange verft som nå begynner å rekruttere igjen. Men det er begrenset med fagfolk å velge blant. I tillegg har en svak krone gjort det mindre attraktivt for utenlandske verftsarbeidere.

I Måløy har Båtbygg begynt å tenke nytt for å sikre seg unge, lokale verftsfolk.

– Det finnes folk på verftet som ungdommen vil høre fra, sier Svarstad.

Det var nett.no som skrev om denne saken først.

Unge supportere

Båtbygg er ikke på TikTok, men de er på Instagram og sterkt til stede på Facebook.

Verftets «ungdommer» fra 17-20-årene er på alle de tre sosiale kanalene, men også i andre sosiale kanaler.

Og «influenserne» deler villig fra sin spennende arbeidshverdag.

– Gode supportere blant kunder og egne ansatte og lærlinger er gull verdt i vår rekruttering. Ingenting er bedre enn fornøyde ansatte som framsnakker arbeidsplassen sin. Det bruker vi for alt det er verdt, sier personalsjefen.

Båtbygg er også sterkt til stede på utdanningsmesser.

– Hver høst inviterer jeg første og andre klasser frarelevante yrkesfag på Måløy VGS til Båtbygg. Mekaniske linje, maritim-linje og kjøretøy-linja får besøk av meg og våre lærlinger. Hos oss får de en omvisning og orientering fra meg selv, samt benyttes verftets egne lærlinger aktivt med info om sin egen hverdag, sier han.

Båtbygg sett fra luften. Foto: Båtbygg

Svarstad forteller dem at det finnes en bunke med yrkesgrupper på et verft. Noen av dem har ungdommen aldri hørt om før. Eller; de visste ikke at en bilmekaniker kan komme godt til rette med hjelm på hodet.

– Hos oss skjer det mye spennende, og det er en god og trygg arbeidsplass i Måløy, sier han.

Kan lempe på kravene

Han informerer også at det finnes håp for dem som nødvendigvis ikke er inne i et yrkesutdanningsløp.

– Vi har god erfaring med å lempe på kravet på fagutdanning. Vi legger mye til rette for dem som har lysten og viljen, men ikke nødvendigvis har papirene i orden, sier han.

Slik opplever verftet å komme i kontakt med kandidater som ellers ville bli sortert ut allerede i søkerprosessen.

Ta vare på lærlingene

Noen av det viktigste for personalsjefen handler om å bygge merkevare internt, slik at blant annet lærlinger blir værende på verftet etter endt utdanning.

– Vi prøver å ha det så kjekt hos oss med spennende arbeidsoppgaver, slik at de ikke stikker til sjøs på en fiskebåt, smiler Svarstad.

Han legger til at «gammeldagse» annonser på papir er ut.

– Vi satser på å være der ungdommen er. Vi er godt til stede i sosiale medier, blant annet. Men det viktigste er å ha gode ambassadører. Båtbygg skal være et kjekt sted å være. Det er vanskelig å si i en annonse, men desto lettere å høre det direkte fra dem som jobber her. Billigere er det også, sier Svarstad.

En mann i midten av 40-årene er ikke nødvendigvis rette personen å fronte Båtbygg-verftet til unge mennesker.

Hans Ole Svarstad, personalsjef Båtbygg

Båtbygg fyller 80 år i år, og for første gang på mange, mange år opplever de nå en ordreboktilgang de ikke har sett før.

Nå har de fylt opp to år med arbeid, og ansetter fortløpende. Unge så vel som litt mer rutinerte fagfolk i alle ledd.

På nyåret 2025 kommer det også et australsk fartøy som skal utrustes hos Båtbygg.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.