Dermed blir Toyota en av de viktigste investorene i Corvus. Og finansdirektør Mette Rokne kan smile hele veien til banken.

Corvus Energy sin batterifabrikk på Midtun i Bergen. Foto: Ketil Svendsen, Kystens Næringsliv.

Toyota ser til Norge, Bergen og hovedkontoret til Corvus i bydelen Fana når de skal finne en batterisamarbeidspartner de har troen på.

– Investeringen fra Toyota er en enorm tillitserklæring fra et av verdens mest kjente merkevare. For Corvus bidrar dette samarbeidet til et «boost» inn i det asiatiske markedet, sier finansdirektør Mette Rokne Hanestad til Kystens Næringsliv.

Toyota har samarbeidet med Corvus siden 2021, men nå trapper de altså opp samarbeidet og blir en deleier.

Mer enn 50 prosent av verdens skip med nullutslippsteknologi er utstyrt med Corvus Energy-systemer.

Det norske selskapet har de siste årene blitt en batterigigant med kontorer over hele verden.

Dermed var det heldigvis naturlig for Toyota å være med videre på reisen, forteller en fornøyd finansdirektør i Corvus.

Les også: Ny konsernsjef på lading hos Corvus

Tillit fra et av verdens største selskaper

Selskapet har allerede kontorer i Japan, Singapore og Korea.

– Det er ingen ulempe å bli en enda sterkere nullutslippsmerkevare i noen av de største skipsbyggerlandene i verden. Asia er også et av de markedene vi satser tungt de neste årene, sier Hanestad.

Rent formelt er det Toyotas vekstfond Woven Captital som formelt deler ut penger fra sin dype pengesekk, og blir en av Corvus' investorer. Fra før av har selskapet tunge investorer som BW Group, Equinor Ventures, Hydro og Shell Ventures inne på eiersiden.

Dette er Toyota-fondet:

Woven Capital er et dedikert fond som forvalter 800 millioner dollar. Eid av Toyota-konsernet. Fondet har som målsetting å skape en global portefølje av samarbeidspartnere og teknologier som fremmer visjonen og misjonen til Woven by Toyota og den bredere Toyota-gruppen.

Hvor mye Toyota-konsernet bidrar med, ønsker ingen av partene å si noe om.

– Det er en betydelig avtale, for å si det slik. Men vi går ikke ut med en konkret sum, sier finansdirektøren.

Men etter det Kystens Næringsliv erfarer vil det komme rundt 300 millioner fra Japan inn på konto til Corvus i nær framtid.

Hvor stor eierandel får Toyota med sine investeringer?

– Som med investeringssum kan vi heller ikke kommentere eierandeler, dessverre.

Hvor mye er Corvus verdt nå?

– Det har vi dessverre ikke mulighet til å gå ut med, sier hun.

«Big in Japan» og nabolandene

Toyotas investering har til bakgrunn å akselerere utviklingen av Corvus' voksende produktutvalg innen batterilagring og hydrogenbrenselsceller, samt støtte ekspansjon til nye geografiske områder.

– Toyota har vært en samarbeidspartner i flere år. Men nå kommer de tettere på oss som aksjonær. Det betyr konkret at vi fått er sterkere fotavtrykk i Asia, og bygger merkevaren i en hel verdensdel. For vår hydrogensatsing betyr dette veldig mye, sier Hanestad.

Hun legger til:

– Woven Capital og Toyota vil bringe verdifull ekspertise innen grønn mobilitet, både innen brenselsceller og batterier. Dette samarbeidet vil løfte hele konsernet, sier hun.

Planlegging i Porsgrunn og Vancouver

Dette samarbeidet betyr også utvikling av nye produkter, forteller Hanestad.

– Vi jobber stadig med å utvide og forbedre vår produkt portefølje for å tilpasse oss de forskjellige kundebehovene, spesielt når det gjelder vekt og kapasitet.
Denne utviklingen skjer blant annet i Porsgrunn og Vancouver hvor vi har store team som jobber med tidlig forskning og produktutvikling. I tillegg tror vi at vår hydrogenløsning, som vi utvikler på Toyota sin brenselscelleteknologi, vil være et viktig produkt for å kutte utslipp i maritim næring i framtiden. Vår første hydrogen-pilot skal leveres til M/S Skulebas i år, som vil gjøre det til verdens første nullutslipps fiskebåt, sier hun.

Ikke bilbatterier med det første

Men at det blir Corvus-batterier i bilen din med Toyota-logo er ikke aktuelt.

Blir det Toyoyta-bilbatterier fra Corvus nå?

– Nei, på lik linje med Corvus så setter Toyota sammen batterimoduler av battericeller som man kjøper inn.
Å sette inn et bilbatteri i en båt er ikke mulig, da det stilles helt andre og strengere krav til sikkerhet til sjøs enn på land. Toyota vil likevel kunne bidra med ekspertise på batteriteknologi, tilgang til verdikjeder og tilgang til det asiatiske markedet som vil være en stor fordel for Corvus, sier Hanestad.