I dag: Norges Rederiforbunds årskonferanse (Oslo – Kystens Næringsliv):


Det er ingen i salen som har så mange verdensrekorder som Gitte Gard Talmo.

Sammen med drøyt 200 oppmøtte – kremen av norske redere under årets rederikonferanse – fikk hun blant annet høre om teknologiske nyskapninger innen drivstoff.

Se også video med Harald Solberg, leder Norges Rederiforbund. Dette diskuteres på Norges Rederiforbunds årskonferanse i dag:

Video: Arvid Steen.

Eidesvik er lenger framme i skoene på dette temaet enn de fleste på konferansen.

Eidesvik offshore-sjef Gitte Gard Talmo snakker på innpust og utpust når hun blir spurt om rederiets tanker om det grønne skiftet.

Hun er nesten som en toppidrettsutøver i tankegangen: Hun elsker å vinne.

Mer konkret: At Eidesvik offshore vinner.

Er først i verden. Setter rekorder i grønn teknologi.

– Det skal være lov å være litt gal hos oss. Og det skal være lov å være kreativ og teste ut teknologi ingen andre har testet ut før. Det ligger i Eidesviks DNA å være best på miljø. Det sparer og tjener vi penger på. Men det viktigste er at skipsnæringen blir mer miljøvennlig, sier Gitte Gard Talmo engasjert til Kystens Næringsliv.

Drahjelp av EU-prosjekt

Bømloværingene i Eidesvik nærmer seg nå sin fjerde verdensrekord innen grønn teknologi.

Supplyskipet Viking Energy blir snart sjøsatt. Eidesvik offshore er med i et EU-prosjekt som heter ShipFC.

Dette er Eidesviks verdensrekorder:
  • 2003: Første offshorefartøy på LNG (Viking Energy)
  • 2013: Første offshorefartøy med batteri-hybrid system (Viking Lady)
  • 2016: Første fartøy med «battery Power» notasjon fra DNV
  • 2020: Første offshorefartøy som skal på kontrakt med nullutslippsteknologi (Viking Energy for Equinor i ShipFC)
Kilde: Eidesvik offshore

Målet er å installere brenselsceller som går på ammoniakk. Som første rederi i verden.

Målet er å kutte fartøyets CO₂-utslipp med 70 prosent, og å kunne seile lange perioder uten utslipp.

– Det er et gigantsprang innen miljøvennlig skipsteknologi. Brenselscellesystemet er som et ammoniakkdrevet batteri som er oppskalerbart. Ikke bare er teknologien egnet for våre skip, men for resten av bransjen også, sier Talmo.

Grønn satsing er mer enn ord

Hun legger til at med galskap og kreativitet fører det også med seg at det ofte oppfattes som risikabelt.

– Noen må tørre å legge hodet på blokken. Det er ikke risikofritt, men vi har fått det til. I dag er 86 prosent av flåten vår batterihybridisert.

Det skaper ringvirkninger.

– For eksempel er batteri et minimumskrav for noen av oljeselskapene på norsk sektor i dag, dersom de skal ha skip på langtidskontrakt. Det er gunstig for batteriprodusentene, sier Talmo.

Når det «regner» verdensrekorder på bømloværingene, drypper det på lokale samarbeidspartnere langs vestlandskysten.

– Det er tette relasjoner i utviklingsarbeidet med klyngesamarbeid mellom maritime aktører. De er ikke nødvendigvis lokalisert her, men mange av dem hører hjemme på «vestlandsstripen», sier Talmo.

Lokale aktører er blant annet Corvus, Wärtsilä og Seam.

Men hun forteller at det å ha en egen utviklingsavdeling er gull verdt.

Ikke bare fordi de har full kontroll, men det tiltrekker seg også unge, miljøbevisste folk som også har en god dose galskap og evnen til å prøve nye ting.

Smeltedigel av kompetanse

– Vi er skrudd sammen litt annerledes enn et tradisjonelt rederi. Vi velger å ha vår egen teknologiutviklingsavdeling fordi det er en så viktig del av hva vi holder på med. Avdelingen sørger for at vi til enhver tid har teknologiprosjekter på gang, sier Talmo.

Eidesvik jobber på to skalaer med hardware som forbrenningsmotorer og brenselsceller på den ene siden, mens energibærerne er den andre siden.

Ideene kommer ikke nødvendigvis fra teknologiutviklingsavdelingen.

Hun beskriver en hverdag hvor det foregår kontinuerlig samspill på tvers.

Det koster å være verdensmester. Både i trening og investeringer.

Gitte Gard Talmo, Eidesvik offshore-sjef

– Her kommer du inn i et multi-tverrfaglig kompetansesenter. På huset jobber folk med bakgrunn fra navigatørsiden, maskinteknisk, sivilingeniør, skipsdesign, kommunikasjon, finans, marked og kontrakt. I skiftende tider kan de ulike avdelingene bygges opp og ned. Vi er en kul gjeng. Verdens beste ansatte. Uten tvil, sier hun.

Hun legger til:

– Vil du ha en tverrfaglig og internasjonal arbeidsplass hvor du får bryne deg på mer enn en ting er svaret; rederi, rederi, rederi, sier Talmo.

– Men det koster vel?

– Selvsagt. Men det er en del av vår strategi å utvikle bærekraftige løsninger. Ikke alt vi tar i blir gull, selvsagt. Men vi har råd til å prøve og feile. Om vi ikke hadde den strategien, ville vi nok blitt hemmet.

For det koster å være verdensmester både i trening og investeringer, forteller hun.

– Men det er verdt hver krone.

Før hun raskt legger til:

– Jeg vil også understreke at selv om vi installerer teknologi i verdensklasse, så er det til slutt våre dyktige, erfarne sjøfolk som skal bruke og forstå teknologien. Hos oss har vi sjøfolk som løfter det vi tegner på tegnebrettetog sikrer at teknologien brukes optimalt. Alle honnør til den innsatsen de gjør. Uten dem, ingen internasjonal jubel, sier hun.

Lang tradisjon

Å bli verdensmester skjer ikke over natten. Gitte Gard Talmo har jobbet i Eidesvik offshore siden 2002. Hun begynte som sekretær.

Men lenge før hun hentet sitt første adgangskort, har bedriften tenkt nøkternt. Og ikke minst; hvordan sparer penger ved hjelp av ny teknologi.

– Det begynte for flere tiår siden da Eidesvik var et fiskebåtrederi. Drivstoff var den største utgiften, og de var opptatt av å finne løsninger som kunne redusere drivstofforbruket. Denne kulturen gjelder fremdeles i selskapet i dag. Vi har tenkt drivstoff- og utslippsreduksjoner i flere tiår. Det fortsetter vi med.

– Da kommer kanskje verdensrekord nummer fem og seks også, sier Eidesvik-sjefen.

Verdensrekord nummer fem er noen år unna. Les mer om neste rekord som kommer her: