Gigantbestillingen består av to serviceskip av typen Windkeeper. Disse skal stå for driftsstøtte av havvindparker. Skipene kan blant annet fungere som base og bolig for teknikere som gjør vedlikehold på vindmøller.

Ifølge en børsmelding skal det første skipet leveres i første kvartal 2025, det andre i. I tillegg til de to skipene som er bestilt har selskapet inngått en opsjonsavtale for ytterligere to skip.

GC RIEBER SHIPPING ASA
Amount in million NOK 2021 2020 %
Operating income 2.5 233.7 -98.9%
Operating result -23.2 -508.6
Result before tax 139.0 -495.2
Annual result 177.9 -495.3
Operating margin
Equity 1213.2 1277.6 -5.0%
Total assets 1713.7 2120.2 -19.2%
Long-term debt 7.8 794.3 -99.0%

Kilde: Proff

Administrerende direktør Einar Ytredal understreker at nybyggene kommer som et resultat av en bevisst satsing.

- I 2020 tok GC Rieber Shipping en strategisk avgjørelse om å bli en ren skipseier med fokus på å utvikle lønnsomme og bærekraftige prosjekter.

GC Rieber Shipping har utviklet skipskonseptet etter grundige analyser av kravene og utfordringene i havvindindustrien. Fordelene med de nye skipene skal blant annet være minimalisert bevegelse under drift og så høy komfort som mulig.

Skipene blir levert med SWATH-skrog. Foto: GC Rieber Shipping

I tillegg fronter selskapet det de mener er store miljømessige fordeler sammenlignet med monohull.

– Vi ser frem til å vise fremtidige kunder hva Windkeeper kan levere. Vi vil kutte driftskostnader og redusere utslipp, sier CCO Christoffer Knudsen i GC Rieber Shipping.

Skipene leveres med batterihybrid fremdrift som skal ha 20–50 prosent lavere utslipp en dagens skip. I fremtiden vil det, om det kommer på plass lading direkte fra vindparkene, kunne bli mulig å drive dem 100 prosent elektrisk.

Nysatsingen finansieres med en miks av egenkapital og gjeld. Sparebank 1 Vest og statlige Eksfin (Eksportfinansiering Norge) bidrar med gjeldsfinansieringen.