– Equinor mener at dette er et interessant konsept for CO₂-frakt med skip og direktepumping offshore. Vi må sikre at de tekniske risikoelementene er redusert til et akseptabelt nivå og at vi finner en forretningsmodell. Det er nettopp dette som gjør prosjektet så viktig, sier Elisabeth Birkeland, VP for karbonfangst og -lagringsløsninger i Equinor.

Samarbeider med Breeze

Det er Stord-selskapet Breeze Ship Design som nå samarbeider med Equinor om utviklingen av konseptet. Skipsdesignerne på Stord satser spesielt på nyskapende design som skal være i tråd med dagens og fremtidens miljøkrav.

– Vi er stolte og ydmyke over at Equinor har valgt oss som samarbeidspartner på design. Prosjektet passer godt inn i vår strategi, som går på å være ledende på overgangen til lavkarbon skipsfart. Her kan vi kombinere erfaringen vår innenfor offshorefartøy og gassfrakt. Vi er overbevist om at vi skal kunne gi Equinor nyskapende løsninger tilpasset deres fremtidige investeringer i CO₂-verdikjeden, opplyser COO Robert Nordtveit i Breeze Ship Design i en pressemelding.

Rigger for ammoniakk

I utviklingsarbeidet har samarbeidspartnerne fokus sikkerhet knyttet til lasting, transport og pumping – med så lave utslipp som mulig.

Skipsmodellen blir spesialdesignet og vil ha en kapasitet på rundt 40.000 tonn CO₂. Nord-Europa og Skandinavia er tenkt som de viktigste markedene. Utgangspunktet er at skipene også skal være rigget for ammoniakk som energibærer.