– Et grovt overslag med mange variabler, for all del, men HVAC kan alene stå for så mye som 40 prosent av årlig energibruk på denne type fartøy.

Henrik Burvang er leder for forskning og innovasjon i Vard Design, som nylig ble tildelt 4,9 millioner innovasjonskroner fra Norges forskningsråd. Pengene går ICHzero-prosjektet.

ICHzero retter seg mot energieffektivisering, nærmere bestemt mot varme-, kjøling og ventilasjonsteknikk (HVAC) i service- og operasjonsskip rettet mot havvind, såkalte SOV-fartøy. Dette er fartøy som i stor grad gjør bruk av batteriteknologi.

Henrik Burvang er leder for forskning og innovasjon i Vard Design. Foto: Vard

Zero Class og Zero Coaster

– 40 prosent av energibruken betyr at det ligger et stort potensial for betydelig forbedring, mener Burvang.

Det italienskeide Vard Group-konsernet satser tungt og bredt på å kunne levere nullutslippsløsninger for ulike kundesegmenter.

Ved årsskiftet 2021 skrev ålesundselskapet kontrakt med forskningsinstitusjonen Sintef om et utviklingsprosjekt for lav- og nullutslippsløsninger. Prosjektet fikk navnet Zero Coaster. Et annet, og kanskje enda mer relevant prosjekt, har navnet Piezo.

Burvang forteller at Piezo er et rent nullutslippsprosjekt, der Vard designer et utslippsfritt offshore-fartøy. Prosjektene, i samarbeid med kunder og leverandører, har lagt grunnlaget for en serie design for utslippsfrie skip, ZeroClass.

– Her graver vi litt dypere inn i materien. Prosjektet vi har fått støtte til er ment å bygge opp om utviklingen inn mot Zero Class.

– Dere snur hver stein for å spare energi?

– Korrekt. Vi har jobbet mye med fuel-systemer og energi, og nå går vi nøyere inn i selve driften.

Zero Class-fartøyene til Vard er rene nullutslippsfartøy. Foto: Vard

Digital tvilling

Tiden da teknologisk utvikling kun lente seg på fysiske modeller og mekaniske prototyper er på hell. Bruksanalyse og simulering basert på datasett fra Norwind-rederiet sine SOV-fartøy er viktig grunnlag for Vards HVAC-prosjekt.

– Vi har jobbet med såkalte digitale tvillinger i snart tre år. Da snakker vi om digitale simuleringsmodeller, som representerer dynamikk og sammenhenger i systemer og integrasjon.

En digital tvilling kan både være et verktøy for å sikre effektive design, men også et beslutningsstøttesystem for å sikre optimal drift og energibruk.

Alle typer energibærere

Vard har en pragmatisk tilnærming til det grønne skiftet. Burvang forklarer at konsernet derfor ser på alle typer energibærere. Dette for å være i stand til å levere til alle segmenter og behov.

Batteri, metanol, ammoniakk og hydrogen er derfor del av hverdagen til forskning- og innovasjonslederen.

– Vi må vite at vi kan levere. I Zero Coaster har vi særlig sett på hydrogen og ammoniakk, med de risikovurderingene disse energibærerne medfører.

I ICHzero har Vard alliert seg med et like bredt utvalg av samarbeidspartnere. Her spiller Vards avdelinger for både design og engineering ball med Sintef Energi i Trondheim og Sintef Energi i Ålesund som bidrar med modeller og analyse av driftsdata fra Norwind-rederiet. I tillegg er samarbeidspartneren og underleverandøren Daikin med som leverandør av kjølevannskompressorer og HVAC-utstyr.