– Gitt situasjonen vi er i, har vi levert kanontall, sier Arne Bårdsen til Kystens Næringsliv.

Bårdsen er CFO – finansdirektør – i karmøyselskapet Umoe Industries. Han sier at veksten selskapet opplevde mellom 2021 og 2022 har kommet tross helt spesielle omstendigheter.

– Du vet, innkjøpskostnadene var høye allerede under kovid. Så kom krigen i Ukraina. En av de store leverandørene våre var stålverket i Mariupol.

I fjor hadde selskapet driftsinntekter på like i underkant av 180 millioner kroner og oppnådde et driftsresultat på 10,8 millioner. Det er opp fra henholdsvis 153,8 millioner og 7,6 millioner i 2021.

Umoe Industries er datterselskap i Umoe-konsernet, der milliardær og investor Jens Ulltveit-Moe er både grunnlegger og majoritetseier gjennom egne selskap.

Lokal drive

Jostein Eiesland er fersk styreleder i Umoe Industries, et verv han i januar tok over etter Jarle Roth. Administrerende direktør i selskapet er Rune Lilledahl. Eiesland fyller i dag også konsernlederstolen i morselskapet Umoe AS. Jens Ulltveit-Moe selv gikk av som toppsjef i august 2019, etterfulgt av Roth. I Umoe-konsernet inngår også fartøyleverandøren Umoe Mandal.

Eiesland har rukket å bli godt fornøyd med Umoe Industries.

Jostein Eiesland er styreleder i Umoe Industries. Foto: Umoe

– Som eiere er vi veldig fornøyde med måten både ledelsen med Lilledahl i spissen og de ansatte jobber på, og ikke minst med lokal drive, forteller han til Kystens Næringsliv.

Hovedvirksomheten har tradisjonelt rettet seg mot nybygg og vedlikehold innen landbasert prosessindustri, med aluminiumsindustri som en stor andel av omsetningen – for øvrig nærmere 180 millioner kroner, opp 26 millioner fra året før.

Bedriften har spesialisert seg på anodeoverbygg, katodeskall og anodestaver til aluminiumssmelteverk. Vedlikeholdsprosjekter har blant annet vært på oppdrag fra Hydro Aluminium Karmøy.

Umoe Industries har produksjonsunderleverandører i Polen og i Kina, og leverer også utstyr til offshore og subsea.

Vi har fått nyhetsbrev!
Redaksjonssjef Stig Erik Elliott oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.

Nå har selskapet fått en fot innenfor havvindmarkedet, med produksjon av stålkonstruksjoner. Eiesland ønsker ikke å gå i nærmere detalj om kunder eller oppdrag.

Styrelederen forteller at både konsern, datter og eiere har stor tro på at det vil løsne ytterligere i havvindmarkedet fremover. «Et spennende felt», som han uttrykker det.

– Ennå er det lite som skjer på havet utenfor Norge, samtidig som det allerede er utrolig mye på gang i for eksempel Storbritannia, i Danmark og i Baltikum. Allerede nå ser du effekten av at norske underleverandører leverer til utlandet. Det gjør oss godt posisjonert.

Umoe Industries leverer også sikkerhetsutstyr, slik som livbåtdaviter til offshorefartøy. Foto: Umoe

3.000.000 kroner opp

Det er først i det siste kvartalet at prisene har stabilisert seg, forteller CFO Arne Bårdsen. Bak seg har selskapet et driftsresultat på drøye 10 millioner kroner, opp 3 millioner fra året før.

Arne Bårdsen er CFO i Umoe Industries. Foto: Umoe

– At vi klarer å levere såpass, og med god ordreinngang i en tid med ordretørke, det er sterkt, mener han.

Han forteller om et tøft år, der selskapet har jobbet hardt for å fylle ordrebøkene. Høye råvarepriser, og stadig mer av importvirksomheten fra Kina og Polen, har jobbet imot.

En trygghetsfaktor når markedene endrer seg har imidlertid vært relativt få, men solide kunder. Kundeporteføljen teller mellom 25 og 35 aktører, med mer enn 15 stabile kunder innen landbasert prosessindustri og offshore energi.

Aibel er en slik kunde, med stadig større del av oppdragene inn mot havvind,. Aibel har inkludert Umoe Industries inn i prosjekter på Osebergfeltet og Penguin.

– Vi er en liten aktør, men gode på det vi gjør. Vi er heldige som har gode, solide kunder, sier Bårdsen.

Merker svingninger

Selskapets faste kunder tar i sin tur Umoe-datteren inn i og i posisjon mot nye oppdrag.

Som leverandør tidlig i kretsløpet har Umoe Industries merket svingningene godt i ulike markeder, også før krig og pandemi ble tema.

– Da vi startet opp i 2007, var det kun smelteverk det dreide seg om. Så kom finanskrisen, og alle prosjekter ble satt på vent eller kansellert, forteller Bårdsen.

Selskapet endret strategi og rettet seg i tillegg inn mot offshoremarkedet.

– Så kom aluminiumsindustrien tilbake for fullt i 2013. Da datt blant annet oljeindustrien.

Bårdsen forteller spøkefullt at de har til gode å jobbe inn mot bransjer som er oppegående til samme tid.