Sunnmørsfamiliene Farstad, Kleven og Volstad har siden 2021 bygget opp en ny rederisatsing gjennom Norwind Offshore.

Foreløpig har rederiet kun Norwind Breeze i drift, et fartøy som siden overleveringen i fjor har gått på kontrakter for Ørsted og Vestas.

To på gang

Men det er utvidelser på gang. Forrige uke var det steel cut-seremoni på en ny CSOV ved verftet Vard Vung Tau i Vietnam. Fartøyet skal leveres i tredje kvartal neste år.

Norwind Gale utrustes nå ved Vard Brattvåg Foto: Norwind Offshore

I januar kom Norwind Offshores andre CSOV til Vard Brattvåg for utrustning og klargjøring til overlevering i mai. Norwind Brale ble bygget og sjøsatt ved Vard Braila i Romania.

Begge fartøyene er av VARD 4 19-design, utviklet av Vard Design i Ålesund.

Ser store muligheter

Administrerende direktør Svein Leon Aure i Norwind Offshore har tidligere sagt til Kystens Næringsliv at rederiet i første omgang retter seg inn mot det europeiske havvindmarkedet, men at de også åpner døren for globalt satsing.

Svein Leon Aure, administrerende direktør i Norwind Offshore. Foto: Norwind Offshore

– Så godt som samtlige land med kyststripe jobber nå med havvindplaner. Selv om vi tenker Europa først, har vi fra Farstad-tiden også erfaring med mer internasjonalt rettede kontrakter, sier Aure.

Skrikende behov

Ved siden av de to som er under bygging nå har Norwind Offshore bestilt ytterligere to båter fra Vard. Etter planen skal rederiets flåte i 2025 bestå av fem skip, samtlige skreddersydd for havvindmarkedet.

Tidligere i år rapporterte analytikerne i Fearnly Offshore Supply om svært gode fremtidsutsikter for rederier som satser på havvind.

Nylig presenterte de internasjonale analysebyrået Clarkson en rapport som viser at så mye som 50 havvindfartøy var involvert i utbyggingen av én enkelt havvindpark i Storbritannia.

Analytikerne i Clarkson mener at dette illustrerer det enorme, fremtidige behovet for slike fartøy.

– Det kommende tiåret vil trolig oppleve en etterspørsel som vi aldri før har sett maken til, mener Clarkson.