NIS-flåten krymper videre – håper flere flagger hjem
Ved inngangen til april teller NIS-flåten 719 skip, viser en oversikt fra Skipsregistrene.
Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, fikk redusert flåten med åtte skip i mars måned – nøyaktig samme antall slettinger som mars i fjor.
Det viser den månedlige oversikten over NIS-flåten fra Skipsregisteret.
– Flere skip er meldt både for sletting og innføring i registeret, og flåtens videre utvikling er dermed usikker, informerer Skipsregisteret.
Antall slettinger var færre enn i årets to første måneder.
Åtte slettinger
Tre av de åtte skipene som forlot NIS-flåten i mars flagget til Marshalløyene.
To skip ble overført til NOR-registeret, mens tre skip flagget til Liberia, Tyskland og Danmark.
I mars ble tre av fartøyene, som har vært drevet av Odfjell siden de ble overtatt fra verftene for rundt ti år siden, overført til nye eiere. Dermed flagget tre av skipene fra Bergen til Marshalløyene i mars.
Odfjells «Jo Rowan» og «Jo Pinari» ble solgt til det danske rederiet Torm for 69,2 millioner dollar. Det førstnevnte skipet fikk Odfjell levert fra New Times-verftet i Kina, mens det sistnevnte er koreansk-bygd.
Samtidig har Nyhill Shipping i Bergen, som eies av Trond Mohns Meteva, solgt søsterskipene «Jo Provel» og «Jo Redwood».
Salgene ble gjennomført etter en periode med sterke fraktrater for spesialtankskip, som transporterer raffinerte oljeprodukter. Ved årsskiftet seilte slike skip inn over 50.000 dollar dagen.
719 skip
NIS-flåten ble tilført seks nye skip i mars måned. Det er dobbelt så mange som i februar, men halvparten så mange som i mars 2022.
- Vi ser positivt på utviklingen i tiden fremover, og mener det er all grunn til optimisme, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Nilsen i Sjøfartsdirektoratet.
NIS-flåten besto dermed ved inngangen til april av totalt 719 skip.
Det utgjør en samlet tonnasje på 17 millioner bruttotonn. Tonnasje, som er en måleverdi for størrelsen på et skip, har siden årsskiftet blitt redusert, og er tilbake til 2019-nivå.
To av de nyregistrerte skipene ble overført fra Panama, mens Bahamas, UK, Italia, og Norsk Ordinært Skipsregistret bidro med et skip hver.
– Det blir spennende å se hvilken retning utviklingen dreier i fremover, sier Nilsen i Sjøfartsdirektoratet og legger til:
Skipsregisteret
Skipsregisteret omfatter Norsk internasjonalt skipsregister, NIS, og det nasjonale registeret, Norsk ordinært skipsregister, Nor.
Norske fartøy på 15 meter og mer må registreres i Nor. Norske rederier som opererer internasjonalt, kan registrere fartøy i NIS, som er et alternativ dersom man ikke velger et «bekvemmelighetsflagg».
NIS er kategorisert som en av verdens tre beste flaggstater, ifølge Paris MoU.
NIS og Nor driftes av Sjøfartsdirektoratet. Som flaggstat stiller Sjøfartsdirektoratet en rekke krav til sikkerhet og drift, både kvalifikasjoner og sertifikater for mannskap og teknisk standard på skip.
Største flåten
I mars flagget skipet Hoegh Berlin fra Bahamas, hjem til Norge.
Det børsnoterte kjemikalietankrederiet og tankterminalselskapet Odfjell flagget hjem tankeren Bow Endeavor. Skipet fra 2011 tilhørte tidligere Panama.
Rekordår i fjor
NIS-flåten har økt jevnt siden 2014, og de siste fem årene har nærmere 200 skip flagget hjem.
Ved utgangen av 2022 var det 735 registrerte skip i NIS, som gjør fjoråret til et rekordår siden oppstarten.