– En spennende reise, lover fartøydesigneren som starter for seg selv

På Evenes starter en erfaren designer nytt selskap. Sjekk listen over nye selskap rundt den maritime næringen.

«FMV27m neutral» er tegnet av Frost ship design for Fitjar Mekaniske Verksted. En 27 meter lang servicebåt for oppdrettsnæringen.
«FMV27m neutral» er tegnet av Frost ship design for Fitjar Mekaniske Verksted. En 27 meter lang servicebåt for oppdrettsnæringen.Foto: Frost Ship Design

Etter Grovfjord-konkursen spirer det på nytt rundt Harstad. Først med nye verftseiere, og nå med et frittstående designselskap på Evenes.

– Det er trasig at det gikk som det gikk.

Odd Göran Bolsøy var sjefdesigner i Grovfjord Mek. Verksted da dette gikk konkurs i sommer. Bolsøy, som hadde hatt fartstid i verftet siden 2012, og med rundt 90 fartøy under beltet, forteller om en god arbeidsplass der han trivdes. Designeren har også tegnet Ocean Infinity sine ubemannede Armada-fartøy.
Odd Göran Bolsøy.Foto: Privat

– Jeg håper jo på en eller annen måte å kunne fortsette på den reisen. Grovfjord var en god og solid arbeidsgiver med spenstige satsninger, og jeg har stor tro på at de vil lykkes.

Tanker om nytt

Grovfjord Mek. Verksted er i ferd med å reise seg i en 2.0-versjon. Det blir med nye lokale eiere og nye fremtidsplaner. Også Bolsøy sysler med noe av de samme tankene.

Nylig registrerte han aksjeselskapet Frost Ship Design, som ifølge ordlyden i registreringen skal drive med salg av skipstekniske tjenester og andre produktdesigntjenester.

«FMV27m neutral» er tegnet av Frost ship design for Fitjar Mekaniske Verksted. En 27 meter lang servicebåt for oppdrettsnæringen.Foto: Frost Ship Design

Bolsøy er både kontaktperson, daglig leder og styreformann.

– Du starter for deg selv?

– Ja. Med erfaringen jeg har bygget opp, hvor jeg har satt mitt stempel på de siste 90 båtene fra GMV, og i en situasjon med plutselig å stå uten jobb, følte jeg at tiden var inne. Jeg tilbyr nå denne kompetansen til bransjen i hele landet. Jeg ser gjerne at GMV 2.0 blir med på kundelisten min.

Ocean Infinitys ubemannede Armada er tegnet av designeren hos GMV.Foto: Ocean Infinity

Få hoder på dette

– Markedet er ikke ubegrenset. Samtidig er det forholdsvis få hoder som driver med akkurat det jeg gjør. Jeg tegner båter for barskt klima, for mørketid, Atlanterhav og for frost – derav firmanavnet.

Bolsøy sikter seg inn på overordnet, preliminary design. Det omfatter GA – general arrangement – skrogutforming, dekksarrangement, overbygg, innredning og arrangement under dekk. Han forklarer forskjellen med eksempel fra tørt land.

– Et større bygg har gjerne en arkitekt som gjør tegner hovedkonseptet. Etter det skal designen tygges gjennom 20 ingeniører for å ivareta struktur, systemer og detaljer, sier han og ler.

– Jeg er arkitekten. Det innebærer altså å fange opp kunden sine behov og møte disse med gode design.

Det handler også om å sikre plasseffektive løsninger, og om arrangement for arbeid på dekk og på bro. Overfor kunden vil det også omfatte 3D-modellering for visualisering og samt for effektiv produksjon.

– Alt i fremtidsrettet innpakning og design, sier Bolsøy.

– Hvilke segment sikter du deg inn mot?

– Jeg er åpen for det meste, men primært arbeids- og fiskebåter.

«CTV-nos_27m» tegnet av Bolsøy hos GMV. Crew transfer vessel for Offshore wind, bygget for Northern Offshore Services i en serie på 6 båter.Foto: GMV

Bolsøy har erfaring med fartøy mellom 10 og 40 meter, både enkeltskrog og katamaraner, i glassfiber, aluminium og stål.

– Men med kontaktene jeg har i dag så blir det fort større båter. Dette blir en spennende reise, avslutter designeren.

Oppretter rederi for lillebroren

– Det gjenstår å se hva vi gjør. Akkurat nå ligger selskapet bare der.

I Andebu vest av Tønsberg har nemlig Tormod Mansåker startet rederi, «herunder besittelse av fartøyer, drift av fartøyer», som det heter i brønnøysundregistrene. Selskapsnavnet er BCX Marine AS.

Mansåker sier til Kystens næringsliv at det ikke er umulig at det blir både fart og innhold i rederiet, som er opprettet med lillebroren Sigbjørn i tankene.

– Han er skipper, så skal vi se om det vi har av planer om oppstart kan realiseres.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, daglig leder og styreleder er Tormod Mansåker.

HT Marine AS

I Haugesund er det startet et nytt aksjeselskap som skal drive maritime og andre konsulenttjenester, investeringer i aksjer og andre verdipapirer, samt eiendom.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, daglig leder og styreleder er Hans Torsvik.

Float Marine AS

I Dimmelsvik er det startet et nytt aksjeselskap som skal investere i selskaper og eiendom og alt annet som naturlig faller sammen med dette, herunder å delta i andre selskaper med lignende virksomhet, kjøp og salg av aksjer, eller på annen måte gjøre seg interessert i andre foretagende.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, daglig leder og styreleder er Kristian Nedrevåg.

Helgeland Marine Service AS

I Alstahaug kommune er det startet et nytt aksjeselskap som skal drive salg av varer og tjenester. Selskapet må ikke forveksles med Helgeland Marineservice AS. Det selskapet driver med mørtel og betong, og holder til i Mo i Rana 14 mil unna.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, daglig leder og styreleder er Gottfred Langseth Hofstad.

(Copyright)
Publisert 2. November 2023, kl. 04.00Oppdatert 2. November 2023, kl. 06.56