Charlotte lærer industribedriften å snakke ungdommens språk
Slik rekrutterer bedriften unge der de unge er.
Nå har de begynt et helhjertet arbeid på sosiale medier som blant annet Instagram for å tiltrekke seg lokale lærlinger.
Kampen om de unge hodene er som de fleste vet: tøff.
Kystteknikk satser bevisst på å holde på en ung stab, og har i et trangt arbeidsmarked også klart å holde en kvinneandel på 17,5 prosent.
Må ta sosiale medier-grep
Stadig høyere krav om totalkompetanse, og mange om beinet rundt Frøya og Hitra, gir stor rift om de lokale elevene. Samtidig er det tilsvarende få som velger teknologi- og industrifag på videregående trinn.
– TIP har svært få elever, og det er stor rift om de som velger det utdanningsløpet. Det gjelder spesielt de som snakker norsk og som kommer herfra.
– I år har vi fått en jentelærling, Miriam. De er vanskelige å finne, sier daglig leder Camilla Prytz til Kystens Næringsliv.
Satser alt på Instagram
Derfor har de ansatt Charlotte Lund (26) for å hanke inn nye, lokale lærlinger og fast ansatte fra lokalområdet.
– Vi kombinerer det å være informativ og vise fram at vi har det artig på jobb. Det får vi ikke til i en traust stillingsannonse … som de unge mest sannsynlig ikke leser uansett. Men jobb består av å prøve å rekruttere unge folk via Instagram, sier Charlotte til Kystens Næringsliv.
Folkeopplysning fra havgapet
Men hun legger til at det ikke bare kan være «artige videoer».
– Jeg skal også drive med litt folkeopplysning og merkevarebygging. Ikke alle vet hva vi holder på med, sier Charlotte til Kystens Næringsliv.
Ansatte fra hele verden
For nå er det de unge fra midt-norge den hurtigvoksende bedriften er på jakt etter.
– Det er jo unikt for kommunen at mange kommer tusenvis av kilometer unna for å jobbe for våre maritime bedrifter. Vi har ansatte fra Norge, Polen, Litauen, Ukrainia og hele veien fra Thailand blant oss. Vi er blant avhengig av dyktige fagfolk innen sveising og plate- og metallarbeid, og de er ikke lett å få tak i her hjemme, sier Kystteknikk-sjef Prytz.
Hun legger til:
– Det er ikke bare naturen de blir fascinert av. Vi har et veldig attraktive og sterke fagmiljø med muligheter til å jobbe med den nyeste teknologien her hos oss, blant annet, sier hun.
God respons
Charlotte Lund er selv en av de unge som vendte tilbake til Frøya. Hun jobbet opprinnelig som helsefagarbeider. Men ble fristet av å komme tilbake.
– Jeg stortrives på Frøya. Da det åpnet seg opp en mulighet som fagarbeider på verftet, kombinert med ansvaret for sosiale medier, ble jeg fristet. Nå jobber jeg på «gulvet» og bidrar med mekanisk verksted. Det kule med det er at jeg samtidig kan lage videoer fra mekanisk produksjon, sier hun.
Charlotte jobber på verkstedet samtidig som hun er ansvarlig for sosiale medier.
Arbeidet med å fronte Kystteknikk i sosiale kanaler er en 20 prosents stilling.
– Bedriften har hele tiden rekruttering i bakhodet. Charlotte sikrer at de også treffer ungdom og snakker ungdommens språk, sier Prytz. Det språket trenger vi litt hjelp til. Men nå er vi godt i gang. Vi har stor tro på at Instagram kan bidra til at vi blir kontaktet av unge mennesker som har lyst å utdanne seg hos oss – eller jobbe hos oss fast, sier Prytz.
(Copyright)