I august i år signaliserte Nexans at et planlagt kabelleggingsfartøy skulle bygge videre på det Ulstein-bygde fartøyet «Nexans Aurora» sin «banebrytende teknologi». At det var familieeide Ulstein som igjen ble byggeverft kunne derfor synes selvsagt.

Den spådommen ble nylig en realitet.

Administrerende direktør Lars Lühr Olsen ved Ulstein verft. Foto: Per Eide Studio

Tøff konkurranse

At det var en selvfølge er ikke administrerende direktør Lars Lühr Olsen ved Ulstein verft uten videre med på.

– Det var en tøff konkurranse. Selv om det blir ren spekulasjon fra min side, tror jeg det spiller inn at vi leverte det forrige fartøyet på rett tid under en situasjon der hele Norge stengte hardt ned.

Kabelprodusenten Nexans har hovedkvarter i Oslo og produksjon i Langhus, Saltdal og Halden. I Halden har selskapet nylig etablert fabrikk med 1000 ansatte. Nylig landet det franske konsernet lukrative avtaler verdt over 3 milliarder euro med TenneT og i EuroAsia Interconnector-prosjektet.

Nå har det franske konsernet signert kontrakt på bygging av et nytt kabelleggingsskip. Skipet er en oppdatert versjon av «Nexans Aurora», som ble levert i 2021, og blir det tredje nybygget selskapet har i flåten.

– Vi tildelte kontrakten på et nytt fartøy til Ulstein etter en omfattende anbudsprosess, der Ulsteins merittliste, som inkluderer leveringen av «Nexans Aurora», var en viktig faktor for at vi valgte Ulstein Verft på nytt. Vi ser frem til å samarbeide med Ulstein på dette nye og spennende prosjektet, sier Pascal Radue, EVP Generation & Transmission i Nexans.

Skroget blir bygget i Crist-verftet i Gdynia i Polen, og skal utrustes i Ulsteinvik.

Skipsteknisk-design

Begge fartøyene er av Aurora-design, som er utviklet av Ålesund-selskapet Skipsteknisk. Ifølge en pressemelding fra Ulstein heter det at «Nexans Aurora» i dag spiller en viktig rolle i Nexans sin forsyning av avanserte undersjøiske høyspentsystemer for å støtte elektrifisering, slik som samband mellom land og regioner, fornybare offshore-løsninger og elektrifiseringsløsninger for andre offshore-installasjoner.

Foto: Skipsteknisk

Ulstein verft leverte «Nexans Aurora» i mai 2021, midt under kovid-pandemien. Verftssjefen berømmer sine egne ansatte for «en fantastisk innsats».

– Vi har vært flinke på å levere. Det er vi veldig stolte av.

Det betyr ikke at verken verft eller konsern kom seg ut av pandemien uten utfordringer. Nybygget fra Nexans er derfor godt nytt for Ulsteinvik-bedriften.

– Vi har redusert staben en god del siden januar 2021. Nå er vi i ferd med å øke opp, og er faktisk i markedet etter flere fast ansatte.

For Lühr Olsen betyr oppdraget «en god såle i bunn» for et selskap som etter nedstengingen og urolighetene i verdensøkonomien har beveget seg inn i ettermarkedet, med dokking og klassing som trygge segmenter mellom nybyggene.

– Vi føler at vi har gjort gode kontrakter der, samtidig som vi har fire nybygg å gjøre unna før det nye fartøyet fra Nexans.

10.000 tonn kabel

Skipet er basert på Skipsteknisk sitt ST-297 CLV-design og er spesialdesignet for å utføre transport og legging av ulike typer sjøkabler, inklusiv såkalt kabelbunting. Det skal kunne arbeide effektivt også i krevende værforhold, har «eksepsjonell manøvreringsevne» og utstyrt for dynamisk posisjonering.

Kabelleggingsskipet har en svingskive på dekk med stor kabelkapasitet på opptil 10.000 tonn kabel, en svingskive under dekk med 3500 tonns kabelkapasitet og en fiberoptisk kapasitet på 450 tonn. Fartøyet er 31 meter bredt, 149,9 meter langt og er innredet for 90 personer.

Det er ventet at det nye fartøyet vil gi store ringvirkninger, og i en pressemelding heter det at det vil «direkte og indirekte skape hundrevis av arbeidsplasser over hele verden under bygge- og driftsperioden».

Fordel med bygg nummer to

– Ulstein er svært glade for at Nexans velger å komme tilbake til Ulstein Verft for byggingen av et nytt kabelleggingsfartøy.

For byggverftet er det en fordel å ha erfaring fra lignende bygg.

– Det å være kjent med designen er en fordel med flere aspekter både på prosjektering og selve byggprosessen, sier verftssjef Lühr Olsen.

– To fartøy i samme segment for samme selskap. Opplever dere økt interesse fra utlandet?

– Det er et visst trekk i markedet på kabelleggingssiden, ja. Det går både på kapasitet, men også på kronekursen akkurat nå. Samtidig vil jeg tro at leveringspåliteligheten spiller inn.

Det nye kabelleggingsfartøyet blir også vesentlig dyrere enn «Nexans Aurora». Både råvarepriser og valuta spiller inn.

– Det er en signifikant økning innen alle segmenter, sier Lühr Olsen.