NRK siterer onsdag et brev Utenriksdepartementet (UD) har sendt til Kimek, der det kommer frem at verftet får dispensasjon til å gjøre arbeid som er strengt nødvendig for sjøsetting og uttransportering av de russiske fartøyene de har på verftet.
Ifølge departementet vil ikke dette arbeidet være i strid med sanksjonsreglene som er innført mot Russland i etterkant av landets invasjon av Ukraina. I brevet blir det opplyst at selskapet ikke kan regne med ytterligere dispensasjoner.
I praksis får dermed skipsverftet i Kirkenes arbeide videre med å gjøre to russiske fiskefartøy sjøklare.
Administrerende direktør Greger Mannsverk bekrefter overfor Fiskeribladet at selskapet har fått brev fra UD, men er per nå usikker på hva det sier.
Sendt til jurist for tolkning
– UD har sendt oss et svar, men det er så uklart at vi har måtte sende det til jurist for å tolke hva det sier, forteller han.
Det selskapet har bedt myndighetene om er en lønnskompensasjon for å holde de 85 ansatte som jobber der i arbeid, og unngå oppsigelser, samt gjøre ferdig de to fartøyene de har på verftet.
Bakteppet for selskapets økonomiske situasjon, der det frykter masseoppsigelser, er en pressemelding fra UD som kom 12. mai.
Der skrev departementet at alt arbeid på russiske båter, med unntak av nødreparasjoner, er forbudt. 70 prosent av omsetningen til Kimek kommer fra arbeid på den russiske fiskeflåten i Barentshavet.
Usikkert hva som skjer videre
Etter at UD sendte ut pressemelding fryktet Kimek masseoppsigelser, men dette ble unngått etter et styremøte i slutten av mai. Mannsverk er kritisk til myndighetenes arbeid så langt:
– I et brev 18. mai ramset vi opp hva vi trengte å gjøre for å sette fartøyene på sjøen, men på disse tre ukene har UD ikke klart å gi oss et klart svar, sier han.
Han forteller at det er uklart hva som skjer videre per nå.
– Vi må ha et styremøte, og de ansatte vil bli informert om utviklinger først, sier han.
Les også
- Verft og designere jubler og tror Ship of the year-pris vil åpne for nye inntekter
- Verftet løftet omsetningen til 1,3 milliarder og opplever at markedet er som før oljenedturen
- Styrte det 75 meter lange skipet fra land under tur på 160 nautiske mil
- Frydenbø har gått tilbake til røttene og styrket seg gjennom industrioppkjøp
- Ekspert ser flere ferske kontrakter som et tegn på at havvind vil løfte norske verft
- Ekspert ser flere ferske kontrakter som et tegn på at havvind vil løfte norske verft
- Industrien frykter tapte oppdrag og utenlandsflukt etter kontroversiell politirazzia mot norsk fartøy