Det sier administrerende direktør Svein Leon Aure i Norwind Offshore til Kystens Næringsliv.

Bak selskapet, som ble etablert i 2021, står tre familier med lang fartstid i maritim bransje: Farstad, Kleven og Volstad.

. Svein Leon Aure, administrerende direktør i Norwind Offshore. Foto: Norwind Offshore

– Slik vi ser det, er det en fordel at vi har erfarne eier med stor kompetanse, sier Aure.

Også det danske investeringsfondet Navigare Capital Partners er inne på eiersiden.

Røtter i Farstad Shipping

Farstad-familien representerer 60 år med shippingerfaring, blant annet gjennom tidligere Farstad Shipping.

Sverre Andreas Farstad mistet kontrollen over den børsnoterte familievirksomheten i kjølvannet av oljesmellen i 2014, og Farstad Shipping ble slukt av Røkke-dominerte Solstad Offshore.

Farstad gjorde comeback i offshoremarkedet med opprettelsen av Sverre Farstad & Co. Her jobbet også Svein Leon Aure, før han gikk over til Volstad Maritime. Der har Ola Volstad en eierandel på 47,5 prosent, mens Sævik-familien overtok 52, prosent for en tid tilbake da selskapet slet økonomisk.

Eivind Volstad, bror av Ola, har gått inn som medeier i Norwind Offshore gjennom selskapet Volstad Holding.

Norwind har foreløpig bare ett skip i flåten. Det har siden det ble levert i fjor gått på kontrakter for Ørsted og Vestas.

Satser på Europa

Men fire skip til er underveis. Det første skal leveres i mai i år. Deretter er det planlagt to nye i 2024 og ett nytt i 2025. Samtlige er servicefartøyer av typen Commissioning Service Operations Vessels (CSOVs) og blir spesialbygget for havvindmarkedet.

Analytikerne i Fearnly Offshore Supply ser gode fremtidsutsikter for rederier som satser på havvind. At Norwind Offshore allerede nå får inn forespørsler om fartøyskontrakter så langt som fire år frem i tid, tar Aure som et positiv tegn.

– I første omgang satser vi mot det europeiske markedet. Aktiviteten her ligger an til å bli så stor at vi foreløpig ikke har valgt å tenke globalt, sier Aure.

Tåler utsettelser

Stor aktivitet internasjonalt gjør at Norwind Offshore ikke er spesielt bekymret for eventuelle utsettelser av planlagte havvindprosjekter. Ifølge Fearnly Offshore er dette foreløpig den eneste skyen på en ellers lys horisont for havvindfartøy.

– Så godt som samtlige land med kyststripe jobber nå med havvindplaner. Blir det utsettelse ett sted, vil det komme utbygginger andre steder. Selv om vi tenker Europa først, har vi fra Farstad-tiden også erfaring med mer internasjonalt rettede kontrakter, sier Aure.

Kapitalkrevende

Å satse på spesialbygde havvindfartøy er kapitalkrevende. Aure er derfor klar på at det må komme konkret utbyggingsaktivitet om investeringene skal være lønnsomme.

– Det vil være katastrofe om alt stopper opp, men det har vi liten tro på, sier han.

Også den siste sunnmørsfamilien bak Norwind Offshore har solid maritim erfaring. Kleven-konsernet tok i 1989 over de to tidligere Ankerløkken-anleggene i Florø og Førde. Ordrereserven på tre milliarder var den gang den største blant samtlige europeiske verft.

Men også Kleven ble rammet av den store offshorenedturen, og i 2018 var Kleven-familien ute etter at KVE Holding AS kjøpte 100 prosent av aksjene i Kleven Verft AS, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

I dag er Kleven Verft en del av Green Yard. Jan Magnus Kleven, som er majoritetseier i Bunker Oil, er den delen av Kleven-familien som har gått inn i Norwind Offshore.