Det sier driftsdirektør Runar Smådal i Havila Shipping til Kystens Næringsliv.

Denne uken var han sammen med representanter fra fartøy, Equinor og Mongstad base på Ågotnes utenfor Bergen for å markere det som er en viktig milepæl for rederiet.

Hedret av Equinor

Forsyningsskipet (PSV) «Havila Foresight» rundet nemlig 2.000 turer fra basen CCB Mongstad og ut på feltene i Nordsjøen.

Basen kjenner ikke til at andre fartøy har tilsvarende track record for trafikk til og fra knutepunktet for norsk olje- og gassvirksomhet.

Feiret: Driftsdirektør Runar Smådal i Havila Shipping (t.v.), kaptein Runar Frøytun på Havila Foresight, Svein Daniel Bjordal fra Equinor, leder Janne Thomassen på Mongstad base og Arve Jostein Soltveit, operasjonskoordinator ved basen. Foto: Havila Shipping

Innsatsen blir også lagt merke til av oppdragsgiver Equinor, som har hatt båten i arbeid siden den var ny.

– Gode prestasjoner består gjerne av mange hverdager. Vi er veldig fornøyd med innsatsen fra «Havila Foresight» og ønsket derfor å markere disse 2.000 turene, sa Svein Daniel Bjordal fra Equinor under samlingen.

Opp- og nedturer

«Havila Foresight» ble levert fra Havyard Leirvik i desember i 2007. Det nær 94 meter lange og 20 meter brede forsyningsskipet har dermed vært med på den store oppturen i de gylne årene offshore.

Samtidig sto både rederi og fartøy i stormen da den enorme nedturen kom og Havila Shipping i 2016 sto på randen av konkurs.

– Skipet har jo fulgt markedsmekanismene og de ratene som til enhver tid har vært i markedet. Totalt er det imidlertid ingen tvil om at det har bidratt positivt til utviklingen vår, sier Smådal.

I dag er er det helt andre markedsvilkår for offshorerederiene, som opplever voksende rater og mer aktivitet innenfor olje og gass.

– Fremtidsutsiktene er positive, så får vi se hvordan det blir. Men «Havila Foresight» er med fremover, sier Smådal.

Roser mannskapet

Runar Frøytun er kaptein på «Havila Foresight». Han vil gjerne hedre mannskapet som en viktig suksessfaktor gjennom snart 16 år.

Mannskapet ble hedret med kake. Foto: Havila Shipping

– Med så intens drift er det utfordrende å både sørge for planlagt vedlikehold og rutekjøring, men det går bra når man har med seg godt mannskap. Det er mannskapet som utgjør båten. Og så er det selvsagt avgjørende at vi har god kommunikasjon med oppdragsgiver og rederier, sa Frøytun.

Fartøyet gikk nylig gjennom dokking og ble fornyet for rundt 20 millioner kroner. Nåværende kontrakt med Equinor varer til januar 2024, med opsjon på fire ganger ett år til.

Ifølge Smådals regnestykker har 2.000 turer i regi av Statoil og senere Equinor lagt 390.000 nautiske mil på «turtelleren» til «Havila Foresight» – noe som tilsvarer 18 ganger rundt ekvator.