Partner og styreleder Erik W. Jakobsen i Menon Economics har jobbet mye med analyse av konjunkturer og lønnsomhet i norsk verftsnæring.

Tror på gode år

Hans konklusjon er at norske verft blir rammet ekstra hardt i nedgangstider der prispresset er stort, mens man i oppgangstider gjør det ekstra godt fordi det på kundesiden da er stort fokus på innovasjon, kompetanse og leveransedyktighet.

Jakobsen mener at stadig flere inngåtte havvindkontrakter blant norske verft er et tegn på en markedsutvikling som vil berede grunnen for bedre år i norsk verftsnæring.

Lønnsomheten i næringen har over tid har vært under press.

– Økt etterspørsel etter havvindfartøy er generelt bra for norske verft, som har kompetansen og har bevist at de kan levere, sier Jakobsen.

Nybygg for North Star

Tirsdag kom meldingen om at Vard har inngått nybyggskontrakt med North Star, Storbritannias ledende operatør av støttefartøy til havvindparker. Kontrakten omfatter to CSOVer (commissioning service operation vessels).

Avtalen inneholder også opsjon på ytterligere to fartøy. Skipene er av VARD 4 22 design, utviklet i nært samarbeid med Vard Design.

CSOVer av den typen Vard skal bygge for North Star. Foto: Vard

– Vi er glade og stolte over å ønske North Star velkommen tilbake som kunde. At de kommer tilbake til oss, viser at vi forstår markedet og de stadig økende kravene til bærekraft. Vard leder an og tilpasser seg de nye markedene i tett dialog med våre partnere og kunder. Vi ser frem til videre samarbeid med North Star Shipping og datterselskap, uttaler salgsdirektør Runar Vågnes i Vard i en pressemelding i forbindelse med kontraktstildelingen.

Kystens Næringsliv har ikke lykkes med å få kommentarer fra Vard utover pressemeldingen.

Kontrakten med North Star kommer bare en drøy måned etter at Vard inngikk avtale om bygging av fire nye CSOVer for norske Edda Wind.

Fredag denne uken kan verftet også invitere til dåp av REMs nye fartøy REM Power, det første av to skip skreddersydd for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker.

Pris kan bli en utfordring

Selv om Jakobsen mener at det kan bli flere norske byggoppdrag av denne typen, ser han likevel to vesentlige forskjeller på dagens økte etterspørsel innenfor havvind sammenlignet med de gylne årene med byggeboom på fartøy til olje og gass.

– Olje og gass har vært ekstremt lønnsomt, noe som ga stor betalingsvilje og stadig mer høyteknologiske fartøy. I tillegg bygde norske verft her for hjemmemarkedet på norsk sokkel. På havvind er lønnsomheten langt svakere, noe som gjør at betalingsviljen ikke er så høy. Samtidig bygges det for et globalt marked der konkurransen er større, sier Jakobsen.

En generell økning i kontraheringen på en del andre fartøystyper vurderer Jakobsen som positivt for verftsnæringen. Nedgangstider har ført til en konservativ utvikling i antallet nybygg både i bulk og andre segmenter.

Trenden er nå stigende.

Remøy velger lokalt

Prisnivået blir av en del redere trukket frem som ekskluderende for norsk verftsnæring.

Reder Ivar Ulvan i Egil Ulvan Rederi har overfor Kystens Næringsliv gått så langt som å si at de ikke ser noen vits i å spørre norske verft fordi prisnivået er så høyt.

– Norske verft er rundt 20 prosent dyrere enn i Tyrkia. Vi kunne tillatt oss ti til 12 prosent mer enn utenlandske verft, men det er langt mer enn det, mener Ulvan.

Reder Stig Remøy i Olympic Subsea. Foto: Einar Lindbæk

I den andre enden av skalaen finner man Stig Remøy og offshorerederiet Olympic Subsea, som har inngått kontrakt med Ulstein om bygging av to nye vindskip.

– Vi valgte Ulstein verft fordi innovasjon, nyskapning og utvikling skjer her på Sunnmøre. Vi har bygget seks skip ved dette verftet tidligere. De var av høy kvalitet og levert på tid. Alle sammen, sa Remøy da kontrakten ble signert.